Indycar: Ovals door dood Wheldon ethisch niet meer verantwoord?
De dood van Dan Wheldon heeft de nodige vragen opgeroepen Ook. Het beleid van Indycarbaas Randy Bernard lijkt vraagtekens op te roepen. Verschillende ervaren coureurs stellen ook de toekomst van Indycars op bepaalde ovals ter discussie.
Tekst Willem J. Staat
Foto’s Indycar, IMS, Honda Racing USA
Dan Wheldon in actie tijdens zijn allerlaatste wedstrijd.
5 Miljoen Dollar idee een stap te ver?
Indycarbaas Randy Bernard wilde voor de Indycarfinale in Las Vegas veel spektakel. Een prijzenpot van vijf miljoen dollar moest ervoor zorgen dat er ook coureurs uit andere series aangetrokken moesten worden. De enigen die serieuze belangstelling toonden waren Travis Pastrana, Kasey Kahne en Alex Zanardi. Pastrana en Zanardi haakten af, terwijl NASCAR-coureur Kasey Kahne een serieuze deelname overwoog. Kahne die voor het team van Red Bull Toyota rijdt, staat echter persoonlijk onder contract bij het team van Rick Hendrick. Bij HMS vond men zijn deelname onverantwoord en het werd Kahne verboden om deel te nemen. Barnard, die voor het evenement in Las Vegas als promotor fungeerde besloot tweevoudig Indycar-winnaar Dan Wheldon te contracteren. Verder stonden er enkele Indycar-parttime-coureurs op de deelnemerslijst. Om het spektakel te verhogen moest Wheldon als laatste starten omdat hij al eerder wedstrijden vanaf de laatste startplek gewonnen had. Tot aan de noodlottige crash in de 13e ronde had Wheldon al tien plaatsen goedgemaakt.De Oud F1 wereldkampioenen Nigel Mansell en Jackie Stewart verklaarden dat er gewoon teveel auto’s op de baan reden. Met 34 auto’s zondigde Indycar tegen haar regels, men heeft er nooit meer dan 33 op de ovals toegelaten.
Ovals te gevaarlijk voor Indycar?
Verschillende experts en collega-coureurs staken hun mening niet onder stoelen of banken. Vijfvoudig NASCAR-kampioen Jimmie Johnson twitterde “dat er geen enkele reden meer is om met deze auto’s op de ovals te rijden. Ze zijn goed genoeg voor de normale circuits en stratencircuits. Misschien kan men ervan leren en ze voor de ovals veiliger maken. Ik heb in Indycar heel veel vrienden maar a.u.b. geen ovals meer voor ze! Ovals betekenen hogere snelheden en close racing en dat is fantastisch, maar het wordt gevaarlijk zodra ze met elkaar in contact komen of als de wielen elkaar raken. Maar nog erger wordt het als er een duidelijk verschil in talent tussen de coureurs aanwezig is. Maar als de auto geen contact meer met het asfalt heeft maakt het niet eens meer uit over hoeveel talent je ook beschikt. Er zijn situaties waarbij een auto de lucht in gaat en dan heb je er geen enkele controle meer over.” Johnson acht het rijden met eenzitters op verschillende ovals tienmaal gevaarlijker dan het rijden met een NASCAR-bolide.
Dan Wheldon in gevecht met Paul Tracy, Volgens insiders was de Banking op
Las Vegas volkomen verkeerd voor dit type raceauto's.
Tekst Willem J. Staat
Foto’s Indycar, IMS, Honda Racing USA
Dan Wheldon in actie tijdens zijn allerlaatste wedstrijd.
5 Miljoen Dollar idee een stap te ver?
Indycarbaas Randy Bernard wilde voor de Indycarfinale in Las Vegas veel spektakel. Een prijzenpot van vijf miljoen dollar moest ervoor zorgen dat er ook coureurs uit andere series aangetrokken moesten worden. De enigen die serieuze belangstelling toonden waren Travis Pastrana, Kasey Kahne en Alex Zanardi. Pastrana en Zanardi haakten af, terwijl NASCAR-coureur Kasey Kahne een serieuze deelname overwoog. Kahne die voor het team van Red Bull Toyota rijdt, staat echter persoonlijk onder contract bij het team van Rick Hendrick. Bij HMS vond men zijn deelname onverantwoord en het werd Kahne verboden om deel te nemen. Barnard, die voor het evenement in Las Vegas als promotor fungeerde besloot tweevoudig Indycar-winnaar Dan Wheldon te contracteren. Verder stonden er enkele Indycar-parttime-coureurs op de deelnemerslijst. Om het spektakel te verhogen moest Wheldon als laatste starten omdat hij al eerder wedstrijden vanaf de laatste startplek gewonnen had. Tot aan de noodlottige crash in de 13e ronde had Wheldon al tien plaatsen goedgemaakt.De Oud F1 wereldkampioenen Nigel Mansell en Jackie Stewart verklaarden dat er gewoon teveel auto’s op de baan reden. Met 34 auto’s zondigde Indycar tegen haar regels, men heeft er nooit meer dan 33 op de ovals toegelaten.
Ovals te gevaarlijk voor Indycar?
Verschillende experts en collega-coureurs staken hun mening niet onder stoelen of banken. Vijfvoudig NASCAR-kampioen Jimmie Johnson twitterde “dat er geen enkele reden meer is om met deze auto’s op de ovals te rijden. Ze zijn goed genoeg voor de normale circuits en stratencircuits. Misschien kan men ervan leren en ze voor de ovals veiliger maken. Ik heb in Indycar heel veel vrienden maar a.u.b. geen ovals meer voor ze! Ovals betekenen hogere snelheden en close racing en dat is fantastisch, maar het wordt gevaarlijk zodra ze met elkaar in contact komen of als de wielen elkaar raken. Maar nog erger wordt het als er een duidelijk verschil in talent tussen de coureurs aanwezig is. Maar als de auto geen contact meer met het asfalt heeft maakt het niet eens meer uit over hoeveel talent je ook beschikt. Er zijn situaties waarbij een auto de lucht in gaat en dan heb je er geen enkele controle meer over.” Johnson acht het rijden met eenzitters op verschillende ovals tienmaal gevaarlijker dan het rijden met een NASCAR-bolide.
Dan Wheldon in gevecht met Paul Tracy, Volgens insiders was de Banking op
Las Vegas volkomen verkeerd voor dit type raceauto's.