Dutch GT4: Jan Lammers wint natte en enerverende tweede Dutch GT4-race
Achter de safetycar is de volgorde na acht minuten, Van der Ende, Knap, D’Aste, een uitstekend gestarte Lammers, Retera, Christopher Stockton, een bij de aanvaring in de eerste bocht benadeelde Coronel, Van der Kolk en Dick Freebird terwijl een sterk naar voren gekomen Wim van Genderen de toptien volmaakt. Omdat er nogal wat vloeistof op de baan is gelopen duurt het schoonmaken langer dan gehoopt en wordt het veld weer losgelaten als er nog maar elf minuten te gaan zijn.
Van der Ende wordt meteen op de huid gezeten door Knap die op zijn beurt D’Aste in zijn kofferbak weet. Met Knap, D’Aste en Lammers naast elkaar stuift het gevecht om plaats twee richting de eerste bocht waarbij de Italiaan rechtdoor schiet en de tweede plaats pakt. Officieel zou D’Aste zijn gewonnen plaats moeten teruggeven (afsnijden van een bocht), maar doet dit niet. Daarachter heeft Lammers Knap weten te passeren waardoor de volgorde na vijf ronden is Van der Ende, D’Aste, Lammers, Knap, Retera, Coronel, Van der Kolk en Freebird. Overal in het veld wordt om iedere meter gestreden en worden door de listige omstandigheden fouten gemaakt waardoor de posities regelmatig wisselen.
Van der Ende blijft echter het veld aanvoeren terwijl Lammers na een foutje van D’Aste de tweede plaats weet over te nemen. Ook de plaatsen vier en vijf zijn van eigenaar gewisseld want Retera is Knap voorbij gegaan en de KTG-rijder heeft nu Coronel in zijn kofferbak. Lammers sluit aan bij Van der Ende, remt de leider uit en pakt met nog vier minuten te gaan de kop. Maar ook D’Aste legt zich nog niet neer bij zijn derde plaats en in een fraaie drift-actie passeert de Italiaan Van der Ende en ligt daarmee op twee. Om de vierde plaats is de strijd nog lang niet gestreden want Retera, Knap en Coronel liggen binnen 0,8 seconde van elkaar. Lammers rijdt een sterke wedstrijd want de routinier maakt geen fout, geeft D’Aste geen kans en pakt zo de zege. Op drie een bekeken rijdende Van der Ende die duidelijk het kampioenschap in het hoofd heeft. Met deze uitslag kan de BMW-rijder morgen de titel al binnenhalen. Op de vierde plaats Retera en op vijf Coronel die in de laatste ronde Knap nog voorbij is gegaan. Van Genderen rijdt met de fraaie Camaro een uitstekende wedstrijd door als 14de gestart achter Van der Kolk beslag te leggen op plaats acht.
Lammers mocht met zijn zege uiteraard ook het podium beklimmen bij de legends. Daarin werd Van der Kolk tweede en Van Genderen derde.
Het HTC Dutch GT4 podium met Ricardo van der Ende, Jan Lammers en Dennis Retera
Een succevolle dag voor Team HTC Porsche Eindhoven, Phil Bastiaans wint in race één het HTC Dutch GT4 en Jan Lammers doet dat met een algemene overwinning in race twee nog eens over
Uitslag race 2 HTC Dutch GT4 Championship, GT4 European Cup
ADAC GT Masters, TT-Circuit Assen, zaterdag 17 september 2011
Tussen haakjes de positie van de rijders in het HTC Dutch GT4 Championship
1. (1) Jan Lammers (Porsche 997 GT4) Team HTC Porsche Eindhoven, 10 ronden in 26:03.256
2. Stefano D’Aste (I), (Lotus Evora GT4), op 1.336
3. (2)Ricardo van der Ende (BMW M3 GT4) RTH by Ekris Motorsport, op 2.721
4. (3) Dennis Retera (Aston Martin Vantage GT4) Rhesus Racing, op 12.172
5. Tom Coronel (BMW M3 GT4) RTH by Ekris Motorsport, op 13.231
6. (4) Simon Knap (BMW M3 GT4) KTG Racing, op 13.498
7. (5) Peter van der Kolk (Corvette C6) Day V Tec, op 15.726
8. (6) Wim van Genderen (Chevrolet Camaro) Equipe Verschuur, op 16.663
9. Christopher Stockton (BMW M3 GT4), op 17.057
10. (7) Dick Freebird (Lotus Evora GT4) Marcos Racing International, op 21.201
11. Michael Dräbing (O), Ginetta G50, op 23.993
12. (8) Peter Stox (Porsche 997 GT4) PS Autosport, op 27.068
13. Eduard Leganov (CZ), Ginetta G50, op 36.073
14. (9) Robert den Otter (BMW M3 GT4) op 45.527
15. Gianni Giudici (I), Lotus 2 Eleven, op 1:15.001
16. (10) Rob Kamphues (BMW M3 GT4) PS Autosport, op 1 ronde
17. Jiri Gottwald (CZ), Ginetta G50), op 1 ronde
Niet geklasseerd
Ollie Jackson (Lotus Evora GT4)
Anthony Scragg (GB), Aston Martin Vantage GT4
Marco Fumagalli (I) Lotus Evora GT4
Snelste ronde: Ricardo van der Ende in 2:02.517