Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Peugeot-rijders Pagenaud en Bourdais winnen op Silverstone


110911_ilmc_silverstone_race_imsa_porsche
De IMSA-Matmut-Porsche van Nicolas Armindo en Raymond Narac was in de GTE-Am-divisie een klasse apart

De overwinning in de LMP2-klasse ging naar de nummer 41-Greaves-Nissan met Karim Ojjeh, Olivier Lombard en Tom Kimber-Smith, nadat de Boutsen-Oreca-Nissan zo’n anderhalf uur voor het einde van de race voor reparatie de pits in moest. In de Formula Le Mans-klasse zegevierde het Duitse Pegasus Racing met de beide Duitsers Mirko Schultis en Patrick Simon en de Fransman Julien Schell.
Zoals zovaak viel de spannendste strijd eigenlijk in de GTE-Pro-klasse te beleven, waar in de laatste 30 minuten nog zes auto’s in dezelfde ronde als de leiders reden. De overwinning ging naar Gianmaria Bruni en Giancarlo Fisichella met de AF Corse-Ferrari voor het Frans/Monegaskische duo Frédéric Makowiecki en Stéphane Ortelli in de F458 van het Luxury Racing-team. De laatste podiumplaats in de klasse was voor de Proton-Felbermayr-Porsche van Richard Lietz en Marc Lieb, terwijl de fabrieks-BMW’s na hun eerste en tweede plaats in de kwalificatie wat teleurstelden. Andy Priaulx en Uwe Alzen eindigden als best geklasseerde BMW-duo op de vierde plaats in de klasse. In de GTE-Am-klasse was de IMSA Performance-Matmut-Porsche van Nicolas Armindo en teameigenaar Raymond Narac zoals verwacht een klasse apart: het duo won met een ronde voorsprong op de concurrentie.

110911_ilmc_silverstone_podium
Het podium in de LMP1-klasse op Silverstone, met geheel links het Rebellion-team van Andrea Bellichi en Jean-Christophe Boullion, die de Michelin X-Challenge wonnen

Uitslag:
1. Pagenaud/Bourdais (Fra), Peugeot 908, 190 ronden in 6.00:13,255
2. Fässler/Bernhard (Zwi/Dui), Audi R18 TDI, op 1:29,763
3. Nicolet/Prémat/Pla (Fra), Oak-Pescarolo-Judd, op 5 ronden
4. Bellici/Boullion (Ita/Fra), Lola B10/60 Coupé, op 5 ronden
5. Lahaye/Moreau/Ragues (Fra), Oak-Pescarolo-Judd, op 5 ronden
6. Collard/Tinseau/Jousse (Fra), Pescarolo-Judd, op 5 ronden
7. McNish/Kristensen (GBr/Den), Audi R18 TDI, op 6 ronden
8. Sarrazin/Montagny (Fra), Peugeot 908, op 9 ronden
10. Ojjey/Lombard/Kimber-Smith (Sau/Fra/GBr), Zytek Z11SN-Nissan, op 12 ronden (winnaar LMP2)
17. Schultis/Simon/Schell (Dui/Dui/Fra), FLM-Oreca, op 21 ronden (winnaar FLM)
20. Fisichella/Bruni (Ita), Ferrari F458 Italia, op 22 ronden (winnaar GTE-Pro)
31. Armindo/Narac (Fra), Porsche 911 RSR, op 26 ronden (winnaar GTE-Am)



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet