Racing shows: Enkele hoogtepunten uit de Mercedes-Benz expositie op InterClassics & TopMobiel
Aanstaande vrijdag, 14 januari, gaat hét oldtimerevenement InterClassics & TopMobiel van start in MECC Maastricht. Door middel van een expositie van zo’n 80 prachtige Mercedes-Benz modellen, staat het 125-jarig jubileum van dit bijzondere automerk centraal. Achter de meeste tentoongestelde automobielen gaat een boeiend verhaal schuil, waarvan we hierbij graag een tipje van de sluier oplichten.
Bijzondere verhalen
Tekst PR
Foto Willem J. Staat

Nürburglimousine
Een van de tentoongestelde exemplaren is de 230 cabriolet b uit 1938, welke gebruikt is in de film Zwartboek. De 260D uit 1936, die ook in Maastricht de bewonderen is, is de eerste personenwagen met dieselmotor. Hij had destijds al een topsnelheid van maarliefst 90 km per uur! Het bijzondere aan dit automobiel is dat hij als dieselvoertuig nog helemaal bewaard is gebleven en niet is volledig is opgereden, zoals dit met de meeste dieselauto’s gebeurt.
De Nürburg uit 1931 is een grote limousine die nog steeds in handen is van dezelfde Nederlandse familie. De auto is na de aanschaf in 1931 nooit verkocht, maar steeds geërfd door de volgende generatie. Inmiddels staat de vierde generatie van de familie Roosendaal al klaar om als volgende in rij de Nürburg in ontvangst te nemen. De auto is nog helemaal origineel en heeft zelfs nog het originele kenteken. Dit begint met de letter G, wat destijds betekende dat de eigenaar een inwoner van de provincie Noord-Holland was. Het Nürburgmodel werd geproduceerd van 1929 tot 1933. Het heeft 8 cilinders in rij, waardoor het een enorm lang motorblok en dus een hele lange voorkant heeft. Ook het gewicht van liegt er niet om, maar ondanks de 2300 kilo schoon aan de haak, heeft dit voertuig met 80 pk een maximum snelheid van 100 km per uur. Het is uniek te noemen dat de auto Nederland, ook in de oorlog, nooit verlaten heeft. De meeste voertuigen werden in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers geconfisceerd. Deze Nürburg was de door de familie echter zo goed verstopt, dat hij buiten schot is gebleven.
Een andere toplimousine die gepresenteerd wordt is de 300 SEL 6.3 coupé uit 1969, met een carrosserie van Pinafarina. De auto werd bij de eerste aanschaf door een Nederlander besteld en was destijds een van de duurste toplimousines. De koper heeft hem van een 4-deurs om laten bouwen naar 2-deurs coupé. Op dit moment behoort deze zeer bekende, maar tijdens InterClassics & TopMobiel voor het eerst tentoongestelde oldtimer, tot de tweede eigenaar.
Passie
Het mooie van oldtimerbezitters is dat er vaak een enorme passie achter schuil gaat. Dit is zeker het geval bij Mick de Haas en Anthony Verloop. Zij zijn de trotse eigenaren van de eveneens tentoongestelde 280 SE 3.5 coupé uit 1969. Deze vroeger veel voor rally’s gebruikte auto is totaal getransformeerd naar een echte rallywagen van toentertijd. De eigenaren nemen dan ook 1 à 2 keer per jaar deel aan de prachtigste rally’s, zoals die van Amsterdam naar Peking en de 16.000 km lange Carrera Copa Cabana in Zuid-Amerika. Hierbij eindigen zij altijd in hoogste regionen van het eindklassement
.
Een automobiel dat zeker ook veel aandacht zal trekken in de tentoonstelling is de 300 SL uit 1955. Eigenaar Ben Valkenburg rijdt veel rally’s met de oldtimer, die tot een van de duurste klassiekers behoort. Daarom is het extra bijzonder te noemen dat deze gullwing (vleugeldeur) nog nooit gerestaureerd of gespoten en dus nog geheel in originele staat is.
Bijzondere verhalen
Tekst PR
Foto Willem J. Staat

Nürburglimousine
Een van de tentoongestelde exemplaren is de 230 cabriolet b uit 1938, welke gebruikt is in de film Zwartboek. De 260D uit 1936, die ook in Maastricht de bewonderen is, is de eerste personenwagen met dieselmotor. Hij had destijds al een topsnelheid van maarliefst 90 km per uur! Het bijzondere aan dit automobiel is dat hij als dieselvoertuig nog helemaal bewaard is gebleven en niet is volledig is opgereden, zoals dit met de meeste dieselauto’s gebeurt.
De Nürburg uit 1931 is een grote limousine die nog steeds in handen is van dezelfde Nederlandse familie. De auto is na de aanschaf in 1931 nooit verkocht, maar steeds geërfd door de volgende generatie. Inmiddels staat de vierde generatie van de familie Roosendaal al klaar om als volgende in rij de Nürburg in ontvangst te nemen. De auto is nog helemaal origineel en heeft zelfs nog het originele kenteken. Dit begint met de letter G, wat destijds betekende dat de eigenaar een inwoner van de provincie Noord-Holland was. Het Nürburgmodel werd geproduceerd van 1929 tot 1933. Het heeft 8 cilinders in rij, waardoor het een enorm lang motorblok en dus een hele lange voorkant heeft. Ook het gewicht van liegt er niet om, maar ondanks de 2300 kilo schoon aan de haak, heeft dit voertuig met 80 pk een maximum snelheid van 100 km per uur. Het is uniek te noemen dat de auto Nederland, ook in de oorlog, nooit verlaten heeft. De meeste voertuigen werden in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers geconfisceerd. Deze Nürburg was de door de familie echter zo goed verstopt, dat hij buiten schot is gebleven.
Een andere toplimousine die gepresenteerd wordt is de 300 SEL 6.3 coupé uit 1969, met een carrosserie van Pinafarina. De auto werd bij de eerste aanschaf door een Nederlander besteld en was destijds een van de duurste toplimousines. De koper heeft hem van een 4-deurs om laten bouwen naar 2-deurs coupé. Op dit moment behoort deze zeer bekende, maar tijdens InterClassics & TopMobiel voor het eerst tentoongestelde oldtimer, tot de tweede eigenaar.
Passie
Het mooie van oldtimerbezitters is dat er vaak een enorme passie achter schuil gaat. Dit is zeker het geval bij Mick de Haas en Anthony Verloop. Zij zijn de trotse eigenaren van de eveneens tentoongestelde 280 SE 3.5 coupé uit 1969. Deze vroeger veel voor rally’s gebruikte auto is totaal getransformeerd naar een echte rallywagen van toentertijd. De eigenaren nemen dan ook 1 à 2 keer per jaar deel aan de prachtigste rally’s, zoals die van Amsterdam naar Peking en de 16.000 km lange Carrera Copa Cabana in Zuid-Amerika. Hierbij eindigen zij altijd in hoogste regionen van het eindklassement
.
Een automobiel dat zeker ook veel aandacht zal trekken in de tentoonstelling is de 300 SL uit 1955. Eigenaar Ben Valkenburg rijdt veel rally’s met de oldtimer, die tot een van de duurste klassiekers behoort. Daarom is het extra bijzonder te noemen dat deze gullwing (vleugeldeur) nog nooit gerestaureerd of gespoten en dus nog geheel in originele staat is.