Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Retro diversen

Retro: Tom Walkinshaw


twr_rover
De TWR Rover in 1985 met Major Tom aan het stuur bij een pitstopoefening in
de warm-up van de laatste ETCC-wedstrijd dat seizoen.

In 1987 kwam TWR bij enkele geselecteerde wedstrijden met een Holden Commodore. Daarna begaf “Major Tom” zich op het terrein van het teammanagement voor Jaguar, en later voor Benetton in de Formule 1. Na zijn onvrijwillige F1 vertrek vond Walkinshaw weer een willig oor bij Holden, maar zowel binnen dit merk als de Australische Federatie was er nogal wat scepsis over de bemoeienis van “Major Tom” met het merk. Pas toen Garth Tander en Will Davison weer in de V8 Supercars begonnen te scoren kreeg “Major Tom” weer alle volmachten. Holden Motorsport liet maandagochtend in een statement weten dat Walkinshaw een legendarische bijdrage aan de automotive industrie geleverd heeft.

twr_holden_1987
Major Tom zelf aan het stuur in de TWR Holden. Na 1987 beëindigde hij in feite
zijn actieve carriére.

Tom Walkinshaw een onverwoestbare autosportschavuit die de gevreesde ziekte niet kon overwinnen laat voor velen toch een grote leegte na. Zonder zijn erfenis waren er geen Jaguar-zeges op Le Mans en Daytona geweest. Een kleurrijk figuur, en daar ontbreekt het in de huidige Whizzkid cultuur van de autosport nog wel eens aan. De woorden “You, you stay out of my pit” klinken mij nog steeds in de oren, nadat ik in het midden van de negentiger jaren op Brands Hatch een portretje van Ricky Rydell trachtte te maken. De openstaande Volvo-motorkap was mij even ontgaan, maar een linke vogel als “Major Tom” niet.

twr_win_en_tom
De inmiddels verlamd geraakte Win Percy (links) en
Tom Walkinshaw. "Zonder Tom was er niets van mij
terecht gekomen verklaarde Percy ooit nog eens in
een interview. Dit waren de grote mannen die in de
tachtiger jaren ETCC geschiedenis schreven.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet