DTM: Groeten uit Sjanghai
De indrukwekkende skyline van Sjanghai met de Oriental Pearl TV-zendmast, waar in 2004 werd geracet
Voor het eerst sinds 1987, toen de finale in Salzburg plaatsvond, was het circuit van Hockenheim dit jaar eens niet de plaats van handeling voor de seizoensfinale van de DTM. Op uitnodiging van een Chinese promotor besloot de DTM-organisatie ITR e.V. de finale van dit jaar te laten plaatsvinden in Sjanghai, waar de DTM in 2004 al een keer te gast was voor een invitatierace (de wedstrijd met het beruchte putdeksel-incident). Ditmaal ging het echter om punten en zelfs om de titel, want zoals bekend konden er nog drie coureurs kampioen worden. Voor de deelnemende merken Mercedes-Benz en Audi is China een belangrije afzetmarkt, en zodoende werd de race in Sjanghai met enthousiasme begroet. Goed, logistiek was het allemaal wel wat lastiger, en het kostte de nodige hoofdbrekens, maar uiteindelijk was het wel een bijzonder spektakel. Als een van de weinige Europese media was AUTOSPORT.NL ter plekke en legde het volgende vast.
Tekst: René de Boer
Foto's: Rebocar Automotive Productions
Niet minder dan 2000 betonelementen, afkomstig van het Formule 1-circuit van Sjanghai, werden langs de baan aangebracht. In totaal werden 200 vrachtwagenritten van en naar het 40 kilometer verderop gelegen circuit gemaakt om de elementen naar het stratencircuit in de wijk Pudong te brengen. Op donderdag moest er nog heel wat werk worden verzet.
Het stratencircuit had een lengte van 2,465 kilometer.
Uitzicht op de laatste bocht, een snelle rechter, met in het midden van de weg de afgrenzing tussen de baan en de route naar de ingang van de pitstraat. De zebrapaden en pijlen bleken erg glad en bezorgden de rijders de nodige problemen.
Op de voetgangersbrug over het circuit werd donderdag nog reclame aangebracht.
Aan de hekken werden banners met reclame opgehangen. Overigens liet de kwaliteit van de Chinese tie-wraps nogal te wensen over, want op vrijdag moest de roll-out worden gestopt omdat er banners loslieten.
Ook de constructie van de tribunes was een beetje anders dan zoals we dat in Europa kennen. Het waren overigens geen bamboe-staven, zoals je nog wel eens bij steigers ziet.