Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Dramatisch slot aan Dutch Finals



df_sbet_finale
Gijs de Ruiter (voorgrond) ziet Jeffrey Schirrmann onder de index duiken

Te snel
In de klasse Street Bike ET plaatse Jeffrey Schirrmann zich tijdens de kwalificatie op één. Na een bye run in de halve finale moest de ‘pole sitter’ het in de finale opnemen tegen Gijs de Ruiter. Schirrmann dook daarbij echter onder zijn index waardoor de winst naar De Ruiter ging.

df_jdb_haas_0
Mitch de Haas

Groei
De Junior Drag Bike ET wint snel aan populariteit want tijdens de Dutch Finals stonden er al zes junioren aan de start. Mitch de Haas reageerde in de kwalificaties het beste op de lichten en pakte zo plaats één gevolgd door de debuterende Christiano Bellio en Ferry Driehuijs. In de kwartfinale werd De Haas echter geklopt door Leonie Bochnig die met een bye run in de halve finale meteen naar de finale promoveerde.

df_jdb_schie
Gijs van Schie

Aan de andere kant van de ladder werden Bellio en Driehuijs uitgeschakeld door de op zijn nieuwe motor rijdende Mike van de Beek en de debuterende Gijs van Schie. Omdat Van de Beek vervolgens Van Schie klopte zou de finale tussen Van de Beek en Bochnig zijn gegaan.

df_jdb_beek
Mike van de Beek

Omdat deze eindstrijd net als die bij de Junior Dragsters als laatste stond gepland werd deze niet meer verreden.

df_tfb_haas
Martijn de Haas

Zwarte bladzijde
De klasse Top Fuel Bike werd dit keer volledig gevuld met vier Super Twins. Daarbij met John van Geytenbeek en John Hunt twee man die hun eerste wedstrijd op hun nieuwe motor reden. De eerste kwalificatiepositie werd opgeëist door vaste UEM EK-deelnemer Martijn de Haas. In 4,69 seconden en 242 km/u legde de MPM-rijder de 1/8 mijl af.

df_tfb_geytenbeek_4
John van Geytenbeek

Met nette en snelle runs maakte Van Geytenbeek indruk en pakte plaats twee. Omdat De Haas in de halve finale te snel was voor Hunt en Van Geytenbeek Daniël Kerkhofs uitschakelde moesten de nummers één en twee uit de kwalificatie het tegen elkaar opnemen. De trieste afloop van deze finale is inmiddels bekend en zorgde ervoor dat de Dutch Finals een zwarte bladzijde werd in de Nederlandse dragrace-geschiedenis. Alle uitslagen, snelle tijden en kampioenschappen waren in één keer volstrekt onbelangrijk geworden op een plotseling onwerkelijk angstig stille dragstrip Drachten.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet