Dragracing: Regen verstoort NitrOlympX-jubileum

Melanie Troxel deelt handtekeningen uit
R2B2 regeert
Met 22 deelnemers voor 16 beschikbare eliminatieplaatsen en rijders die het ‘gas loslaten’ pas toepassen als het echt niet anders meer kan, leverde de Pro Modified kwalificatie weer enkele hachelijke momenten op waarbij het een wonder was dat geen van de auto’s in de muur belandde. Door de deelname van NHRA-superster Melanie Troxel kreeg de Pro Modified klasse in Hockenheim zelfs aandacht in de Amerikaanse autosportmedia. Hoe goed het Amerikaanse R2B2 Racing de spullen voor elkaar heeft werd al in de kwalificatie duidelijk. Troxel begon met een 6,18 seconden om daar vervolgens een 6,09; 6,05 en 6,04 seconden aan toe te voegen. Uiteraard was dat goed voor de eerste kwalificatiepositie. Maar ook de ‘R2B2 Europeaan’ Michael Gullqvist profiteerde van de Amerikaanse kennis door in 6,10 seconden naar de tweede tijd te rijden.

Johan Lindberg
Uiterst verrassend wisten klassementsaanvoerder Johan Lindberg en andere erkend snelle mannen als Urban Johansson en Adam Flamholc zich op de eerste kwalificatiedag nog niet bij de eerste zestien te plaatsen. Op zaterdag stelde het drietal orde op zaken en schoof door naar plek vier (Johansson) zeven (Lindberg) en tien (Flamholc).

Marc Meihuizen
Van de drie Nederlandse rijders kwalificeerde Marc Meihuizen zich als beste. Met zijn nieuwe motor reed Meihuizen bij zijn rentree naar de 14de kwalificatiepositie. De eerste poging leverde nog forse tyre shake op maar daarop volgde een 6,38 en 6,35 seconden. Hoe sterk het Pro Modified veld op dit moment is mag blijken uit het feit dat de 6,46 seconden van Patrik Wikström nog maar goed was voor de 16de plaats.

Robert Joosten
Net buiten de eliminaties viel Robert Joosten. Veel belangrijker voor de Nederlander was echter dat de elektronische problemen met de nieuwe Camaro lijken te zijn opgelost. Een 6,51 seconden uit de eerste run leverde de 17de plaats op maar omdat Wikstrom door een motorschade wegviel promoveerde Joosten als eerste reserve toch naar de eliminaties.

Henri Joosten
Ondanks zijn 19de kwalificatiepositie was Henri Joosten waarschijnlijk één van de meest blije Pro Mod-rijders in Hockenheim. Met 6,596 seconden dook de Nederlander voor het eerst onder de 6,6 seconden en scherpte dit persoonlijk record even later nog aan tot 6,562 seconden.

Melanie Troxel (voorgrond) klopt in de halve finale Urban Johansson
Ook in de eliminaties stond er geen maat op Troxel. Door het wegvallen van Wikstrom mocht Robert Joosten het in de eerste eliminatieronde opnemen tegen de Amerikaanse. Bij de start kreeg Joosten al tractieproblemen waarna halverwege de run de Camaro ook nog uit het rechte spoor raakte. De Nederlander hield het gas er echter onverschrokken op. Pas toen de Camaro over de middenlijn kwam liet Joosten de run voor wat hij was en trok de parachutes. Het gebeurde echter allemaal achter de rug van Troxel die in 6,04 seconden naar de overwinning reed. In de kwartfinale was Roger Johansson het volgende slachtoffer van Troxel die nu aan 6,08 seconden genoeg had. In de halve finale verbeterde de Amerikaanse haar beste tijd van het weekend en liet in 6,007 seconden (opnieuw een verbetering van het baanrecord) Urban Johansson (rood licht) kansloos. Voor Meihuizen was de NitrOlympX na de eerste eliminatieronde voorbij. De Nederlander trok in zijn run tegen Mats Eriksson een rood licht maar hield toen de Pontiac uitbrak het gas er vol op waardoor er toch nog een 6,48 seconden op het scorebord verscheen.

Freddy Fagerström
De eerste eliminatieronde leverde grote schade op aan de overbekende Pick Up van Freddy Fagerström. Wat er precies gebeurde was niet duidelijk maar opeens kwam er een golf van vuur onder de Pick Up vandaan die pas voorbij de finishlijn kon worden gedoofd. ‘Fast Freddy’ bleef ongedeerd maar aan de Pick Up moet voor de European Finals nog het één en ander worden opgeknapt.

Adam Flamholc
Problemen ook voor Lindberg, de aanvoerder van het kampioenschap. Na een tot op heden probleemloos seizoen viel de zevende kwalificatiepositie al tegen maar vervolgens moest er voor de eerste eliminatieronde ook nog een motor worden gewisseld. Meteen na de start leek de run door tyre shake al verloren maar omdat tegenstander Flamholc de controle verloor en van baan veranderde ging de winst toch naar Lindberg. Daarmee bleef de Zweed in de race al betekende een nachtelijke motorwissel opnieuw tegenslag. De kwartfinale leverde de confrontatie op tussen Lindberg en Gullqvist, de nummer twee uit het kampioenschap. Bij winst kon Gullqvist veel punten gaan goedmaken. In 6,12 seconden liet Gullqvist zijn landgenoot kansloos.

Michael Gullqvist (voorgrond) is in de halve finale net iets sneller dan Mats Eriksson
Daarop wachtte de prachtige halve finale tussen Gullqvist en Eriksson. De regerend Europees kampioen reageerde 0,04 seconden eerder op het verspringen van de lampen maar Gullqvist verbeterde zijn snelste tijd van het weekend tot 6,042 seconden tegen 6,087 seconden voor Eriksson. Daarmee bedroeg het verschil op de finishlijn 0,005 seconden in het voordeel van Gullqvist! De onderlinge R2B2 confrontatie tussen Troxel en Gullqvist kon door de regen niet worden verreden. Dat het een bijzonder fraai duel zou zijn geworden is wel zeker. Met zijn finaleplaats heeft Gullqvist zijn achterstand op Lindberg weggewerkt.