Dragracing: Regen verstoort NitrOlympX-jubileum

Fred Hanssen
Fred Hanssen snel en constant
Bij de Top Methanol Dragsters klopte Fred Hanssen de Duitse concurrentie door met 5,381 seconden voor Timo Habermann (5,393 seconden) en Peter Schöfer de eerste kwalificatietijd voor zich op te eisen. De als tweede in de titelstrijd geklasseerde Dennis Habermann bleef steken op plaats zes. Nog vervelender werd het voor Dennis in de eerste eliminatieronde. In zijn run tegen Schöfer kon hij zijn auto niet stilhouden op de lijn en rolde door de lichten. Een rode lamp was het gevolg. Schöfer reageerde in een automatisme op het wegrijden van Dennis Habermann en vertrok ook veel te vroeg. Omdat zelfs de tijdwaarneming nog niet geactiveerd was betekende dit dat geen van beide rijders doorging naar de halve finale. De officials beslisten echter anders waardoor Schöfer in de halve finale mocht aantreden tegen weer een Habermann, maar nu Timo de regerend kampioen en leider in de tussenstand.

Timo Habermann
Dit tweetal was echter het laatste dat de startlijn van dichtbij zag want opgesteld op de strip begon het te regenen waarmee het einde van de 25ste NitrOlympX werd ingeluid. En dat was extra zuur voor Hanssen die in de kwartfinale in 5,37 seconden Derek Flynn uitschakelde en in een identieke tijd in de halve finale Krister Johansson naar huis stuurde. Omdat echter de tweede halve finale run niet werd verreden telt de halve finale van Hanssen ook niet mee in de puntentelling. De enige die kon lachen was Dennis Habermann want die houdt nu zicht op zijn broer Timo.

Jimmy Alund
Verrassend
In de Pro Stock klasse was Jimmy Alund in de kwalificatie een klasse apart. In 6,74 seconden bleef de regerend kampioen Michael Malmgren (6,82 seconden) ruim voor. Michael Callin pakte na een ‘did not qualify’ in Mantorp met een derde plaats de draad weer op. Grootste tegenvaller was Richard Sundblom die bleef steken op een zesde plaats en daarbij ook nog eens een motor verspeelde waardoor de Fin in de eliminaties niet eens meer aan de start kon komen.

Harald Sturhan
Terug van weggeweest was Harald Sturhan met zijn unieke Mercedes. Ondanks dat de Duitser maar één kwalificatierun reed zette hij met 7,16 seconden een nette tijd op de klokken, al bleef hij daarmee wel steken op plaats acht. De eerste eliminatieronde leverde geen grote verrassingen op. Alund was met 6,78 seconden opnieuw zeer snel en klopte Sturhan.

Jan Palmqvist (voorgrond) klopt Jimmy Alund
Geluk had wel Jan Palmqvist die direct na de start tyre shake kreeg maar omdat zijn tegenstander Tommy Leindahl een rood licht trok toch door mocht naar de halve finale. Daarin echter wel een grote verrassing. Meteen na de start trok de Pontiac van Alund scheef waardoor de Zweed even van het gas moest. Ondanks verwoede pogingen om de opgelopen achterstand goed te maken ging de winst naar Palmqvist.

Michael Malmgren (voorgrond) is bij de start door Michael Callin op achterstand gezet
De andere halve finale tussen lijstaanvoerder Malmgren en nummer twee Callin kon de voortijdige beslissing brengen in de titelstrijd. Callin reageerde eerder op de lichten en pakte een voorsprong. Malmgren beschikte echter over de snellere auto, liep de achterstand net voor de finish in en pakte de winst met een verschil van 0,009 seconden. Daarmee kan de titel Malmgren nauwelijks nog ontgaan.