Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Regen verstoort NitrOlympX-jubileum



hh_tf_makela_1
Anita Mäkelä dubbel in beeld

Weer Anita Mäkelä
Anita Mäkelä en haar team hebben duidelijk de juiste set-up voor hun Top Fueler gevonden. Na de eerste kwalificatiepositie in Mantorp Park was de vrolijke Finse ook in Duitsland de snelste. De onderlinge verschillen waren echter klein en de kwalificatie leverde dan ook een spannende strijd op.

hh_tf_makela_c
De crew van Anita Mäkelä heeft de zaken goed voor elkaar 

Na de eerste run voerde titelkandidaat Risto Poutiainen met 5,30 seconden de ranglijst aan. In run twee verbeterde Mäkelä zich tot 4,85 seconden en pakte de koppositie. In run drie meldde regerend kampioen Andy Carter zich van voren en verbeterde de tijd van de Finse met 0,001 seconde. De vierde run bracht de spannende ontknoping. Eerst verbeterde Mäkelä zich tot 4,800 seconden en heroverde daarmee de koppositie. Een paar minuten later toverde ook Carter een 4,80 seconden op het scorebord maar omdat daar nog een cijfer 2 achter kwam moest de regerend kampioen met 0,002 seconde zijn meerdere erkennen in de Finse.

hh_tf_neergaard
Stig Neergaard

Maar achter dit snelle en constante tweetal ging het ook hard. Poutiainen zag twee runs door een gebroken blowerbelt verloren gaan maar verbeterde zich tot 4,88 seconden en pakte daarmee plaats drie. Stig Neergaard deed daar met 4,937 seconden weinig voor onder en toonde met twee keer een 5,03 seconden een goede basis set-up gevonden te hebben.

hh_tf_ahonen
Janne Ahonen

Voormalig skispringer Janne Ahonen komt ook steeds beter op dreef en met 4,985 seconden nestelde de Fin zich op plaats vijf, op slechts 0,001 seconde gevolgd door Urs Erbacher. De Zwitser, voor Hockenheim op een gedeelde eerste plaats in het kampioenschap met Poutiainen, moest daarmee enkele (kwalificatie)punten toegeven op de Fin. Jari Halinen was in de kwalificatie met 5,007 seconden de eerste rijder boven de vijf seconden grens terwijl Timo Lehtimäki het veld vol maakte. Met de 5,03 seconden van de Fin had Hockenheim het snelste Top Fuel-veld uit de geschiedenis van het FIA EK.

hh_tf_kagered
Micke Kagered

De ondankbare negende en laatste plaats (en dus niet gekwalificeerd voor de eliminaties) was voor Micke Kagered. De Zweed is opnieuw aan een dramatisch seizoen bezig. Na de motorschade van Mantorp zorgde een extra bijdrage van zijn sponsors ervoor dat hij in Hockenheim aan de start kon verschijnen. In de vierde kwalificatierun gaf een doffe knal en een vlammenzee achter de auto aan dat opnieuw een krachtbron een voortijdig einde had gevonden.

hh_tf_poutiainen
Risto Poutiainen

Poutiainen huilt en lacht weer
De eerste eliminatieronde gaf een tweetal fraaie confrontaties die direct invloed zouden hebben op het verloop van de titelstrijd. Erbacher en Poutiainen (de gedeelde nummers één) en Mäkelä en Lehtimäki (de gedeelde nummers drie) moesten het tegen elkaar opnemen. Poutiainen was bij de start eerder weg maar Erbacher maakte snel terrein goed. Toen Poutiainen tegen het eind van de run ook nog moeite kreeg om zijn auto in het rechte spoor te houden ging de winst met 4,88 tegen 5,08 seconden naar de Zwitser. Daarmee lagen er kansen voor Erbacher om met een goed resultaat in de halve finale en wellicht finale een voorsprong op te bouwen in het kampioenschap.

hh_tf_erbacher
Urs Erbacher

De strijd tussen Mäkelä en Lehtimäki was al voor de start beslist omdat bij de winnaar van Alastaro de startmotor kortsluiting veroorzaakte en de auto niet wilde aanslaan. Mäkelä deed het ondanks de bye run niet rustig aan en zette met 4,82 seconden opnieuw een uitstekende tijd op de klokken. Behoudens een mislukte eerste kwalificatierun lagen de vier tijden van de Finse daarmee tussen de 4,80 en 4,88 seconden. Neergaard verbeterde zich tot 4,91 seconden en liet daarmee Ahonen kansloos. In de laatste kwartfinale behield Carter nog enig uitzicht op titelprolongatie door in 4,89 seconden Halinen te kloppen. Ondanks zijn verlies was de Fin echter dolblij want voor het eerst in zijn carrière was hij er met 4,97 seconden in geslaagd de vijf seconden grens te doorbreken.

hh_tf_makela_0
Anita Mäkelä

De halve finale zou daarmee Mäkelä aan Neergaard en Erbacher aan Carter koppelen. Met name de laatste confrontatie zou uiterst interessant zijn geworden. De Zwitser is er alles aan gelegen om de Engelsman de titel te ontnemen terwijl voor Carter winst zijn kansen op de titel in leven zouden houden. Wachtend in de line-up begon het echter te regenen waardoor de halve finales niet meer werden verreden. Erbacher werd daarmee de kans ontnomen om afstand te nemen van Poutiainen en Carter zag zijn laatste kans op de titel vervliegen. Tijdens de European Finals zal het nu gaan tussen Erbacher en Poutiainen waarbij het onderlinge verschil minimaal is.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet