Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DNRT

DNRT: Miljoen dollar prijzengeld in Legends million race

480_legend_mr_cars_469

In januari 2010 werd een persbericht de wereld ingestuurd over een evenement op Charlotte USA in juli 2010 waarin een prijzengeld van een miljoen dollar te verdienen is. Een ongekende publiciteitsstunt en uniek in de geschiedenis van amateur racen. Uiteraard ging dit bericht ook aan de Nederlandse Legend-coureurs niet onopgemerkt voorbij. Cees Visser, initiator van de Nederlandse Legend Cup, was direct voor dit avontuur te porren en vertelt uitgebreid over zijn belevenissen tijdens de Legends Million race.

Tekst: Cees Visser/Fast Company Autosport.nl
Fotografie: Cees Visser e.a.


480_legend_mr_cees_bert_354
Cees Visser (links) en Bert de Heus zijn wel in voor een avontuur.

“De eerste die ik hiervoor benaderde was Bert de Heus. Hij was direct enhousiast en zei: ‘doen we! Wij gaan daar wat dollars ophalen!! Tja en dan begint het avontuur, auto’s regelen, vluchten, hotels, etc. Wij hebben twee Legends met assistentie gehuurd bij Dan Snyder racing. Naar later zou blijken een zeer serieus bedrijf, die 10 Legends inzet tijdens dit evenement.

Op 13 juli zijn we afgereisd naar Charlotte in North Carolina en na aankomst direct naar Lowes Motor Speedway gereden.
Lowes motorspeedway is een enorm complex, destijds gebouwd op de grond van een legerkamp uit de Amerikaanse burgeroorlog. Een terrein van ongeveer 150 hectare groot, met een ‘Drag sprint, een Dirt oval, grote Nascar oval van 2,4 kilometer lengte , 154.000 zitplaatsen en een kleine asfalt oval van 400 meter lengte. Op deze laatste locatie zou de Million Dollar race plaatsvinden. Een complex waar menig Europeaan jaloers op zou zijn, ondenkbaar in Europa.
Wij werden verwelkomd door ons team, dat een gezellige familie blijkt te zijn. We voelden ons direct thuis, net als in het DNRT.

480_legend_mr_kraan_339

Toen we wilden inschrijven voor de training op maandag bij de Summer Shootout (zomeravond competitie) liepen we direct tegen een bureaucratisch probleem op. We hebben logischerwijs geen Amerikaanse Inex Licentie, maar zijn wel ingeschreven voor de Legendsmillion. De persoon die dit moet goedkeuren is er niet. Dat betekent helaas geen training voor de maandag.

Na een goede nachtrust gingen we weer naar het circuit en konden we bij de betreffende persoon de benodigde Inexlicentie kopen. Na inschrijving konden we starten met de training.
Dat was een belevenis op zich, want zowel Bert als ik hebben nog nooit op een oval geracet. Bij dit soort races ben je verplicht een race receiver te hebben, een eenzijdige intercom van de wedstrijdleiding. Dit werkt perfect, wellicht een aanrader voor Nederlandse races!

Op de baan bleek het toch wel heel zwaar tegen te vallen. We reden nog geen deuk in een pakje boter en dat met slechts twee bochten! De snelste rondetijd was 17,3 sec en wij reden 18,9 sec.
Je rijdt in de Legend in de derde versnelling en schakelt vervolgens niet meer over. Vol gas de bocht induiken, gas los en weer opbouwen. Tijdens de opbouw glijdt de auto richting de muur en hier zat voor ons het probleem … die muur ziet er toch wel heel hard uit! Het zou even duren voor we dit onder de knie hadden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet