Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Drachten Nationals met crashes, wheelies en spannende races



dn_spet_gerritsen
John Gerritsen

Tweede finale
Gorselitz had echter nauwelijks tijd om zijn motor af te laten koelen want meteen daarop moest de Duitser opnieuw aantreden, maar nu voor de finale in de klasse Super Pro ET. Deze snelste autoklasse was met 16 deelnemers uit diverse landen en fraai materiaal uitstekend bezet. Met een tijd van slechts 0,001 seconde boven zijn index ging de eerste kwalificatiepositie naar John Gerritsen.

dn_spet_sijm
Wilco Sijm

Wilco Sijm was met 7,870 seconden de snelste rijder in het veld maar omdat hij daarmee 0,07 seconden boven zijn index bleef bracht het hem toch niet meer dan de zesde kwalificatiepositie. Bij de eliminaties waren de Nederlanders duidelijk niet in hun beste doen. Gerritsen en Mathijs Kraetzer sneuvelden in de kwartfinale met een rood licht en daarmee waren de laatste Nederlanders uit de strijd.

dn_spet_gassner_2
Robert Gassner

Robert Gassner verging het beter en aan deze Duitser in de finale de eer om Gorselitz van zijn tweede dagwinst af te houden. De Porsche-rijder versloeg echter zichzelf door een rood licht te trekken en daarmee kreeg Gassner de winst in de schoot geworpen.

dn_pet_brinkman
Ruud Brinkman

Veel runs maar wel winst
Ook Pro ET leverde een mooie strijd op. Bij zijn eerste optreden met de Chevrolet Beretta pakte Ruud Brinkman meteen de eerste kwalificatiepositie. De man uit Maassluis werd echter in de achtste finales uitgeschakeld door Chrit Heijnen die vervolgens in de kwartfinale zijn meerdere moest erkennen in Michael Maderer. Omdat de BMW-rijder in de halve finale een bye run had stond hij daarmee automatisch in de finale. Aan de andere kant van de eliminatieladder had Freek van Groningen een lange dag. Diverse keren werd de rijder van Voorend Racing naar de start teruggeroepen voor een re-run omdat er steeds juist bij hem iets misging met de tijdwaarneming. Dit weerhield Van Groningen er niet van om zich ten koste van Frank Roemer voor de finale te plaatsen.

dn_pet_finale
De finale van de Pro ET met op de voorgrond Freek van Groningen

En jawel, ook zijn finale tegen Maderer leverde een re-run op. Waar Van Groningen zich niet van de wijs liet brengen deed Maderer dat blijkbaar wel want op het beslissende moment kreeg de Duitser een rood licht waarmee Van Groningen al voor het bereiken van de finishlijn tot winnaar kon worden uitgeroepen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet