Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Urs Erbacher met Zwitserse precisie



me_tmfc_grodem
Arvid Grodem

Blijven rijden
Door de afwezigheid van diverse rijders was de klasse Top Methanol Funny Car dit keer wat minder bezet. Na de eerste kwalificatierun kwam daar nog een afvaller bij doordat Danny Bellio zijn net gerepareerde motor zag sneuvelen toen er een drijfstang naar buiten kwam. Voor het sympathieke Belgische team is het al de derde motorschade van dit net begonnen seizoen en als er niet snel iets gebeurd zou het seizoen zo maar nu al ten einde kunnen zijn. Bijna voorspelbaar zette Dan Larsen met 5,79 seconden de snelste tijd op de klokken, gevolgd door Arvid Grodem met zijn nieuwe en fraaie Ford Mustang.

me_tmfc_larsen
Dan Larsen

Ook de eliminaties eindigden in een afvalrace. In de eerste ronde plofte bij Larsen de motor maar had de Deen het geluk dat Rob Turner een rood licht trok. In de halve finale was Larsen terug maar liep de Deen opnieuw motorschade op. Omdat Larsen echter een bye run had plaatste hij zich toch voor de finale. Dit keer was de schade echter zo groot dat de Deen de finale aan zich voorbij moest laten gaan.

me_tmfc_nagel
Jurgen Nagel

Het was dus niet de snelste, meer degene die het langste bleef rijden die de winst pakte. En dat was Jürgen Nagel, die in de eerste ronde het geluk kende dat Bellio had moeten opgeven en in de halve finale Grodem na de burn out vanwege een olielekkage zag wegvallen. Daarmee stond de Duitser tot zijn eigen verbazing in de finale om daar door de opgave van Larsen voor de derde keer op één dag met een bye run te worden geconfronteerd. Voor Nagel was het zijn eerste Europese zege ooit.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet