Dragracing: Urs Erbacher met Zwitserse precisie

Fred Hanssen
Broederstrijd en succes
Top Methanol Dragster maakte de hooggespannen verwachtingen meer dan waar. In de kwalificatie zette Fred Hanssen met 5,39 seconden de snelste tijd op de klokken, op de tweede plaats met 5,40 seconden gevolgd door Peter Schöfer. Regerend kampioen Timo Habermann bleef met 5,43 seconden steken op een vijfde plaats. Om aan te geven hoe klein de verschillen waren; de als achtste en laatste voor de eliminaties geplaatste Krister Johansson kwam altijd nog tot een tijd van 5,52 seconden. In de eerste eliminatieronde verbeterde Hanssen zich tot 5,309 seconden, slechts een fractie boven het bestaande Europese record van Dave Wilson. In de halve finale werd de Noor echter geklopt door de steeds sneller gaande (5,33 seconden) Timo Habermann. Aan de andere kant van de eliminatieladder klopte zijn broer Dennis Habermann in de eerste ronde op reactietijd Schöfer om in de halve finale af te rekenen met Derek Flynn. In de eerste eliminatieronde was de Engelsman met 5,35 seconden en 271mph nog goed voor twee nieuwe persoonlijk record.

Timo Habermann (voorgrond) laat zich verrassen door broer Dennis
Daarmee in de finale regerend kampioen Timo tegen zijn broer Dennis Habermann. Dennis maakte opnieuw zijn reputatie van uiterst snelle starter meer dan waar door na in de halve finale 0,0001 seconden op de teller te hebben gebracht nu tot 0,006 seconden te komen. Omdat broer Timo voor zijn doen met 0,168 seconden erg traag uit de startblokken kwam, was zelfs de 5,37 seconden niet genoeg om Dennis (5,48 seconden) nog voor de finish te achterhalen. Daarmee pakte de jongste Habermann, die de traditionele dragrace-ladder vanuit de Junior Dragsters beklom, zijn eerste zege op Europees niveau.

Michael Callin
Weer op reactie
Michael Malmgren was in de Pro Stock klasse met twee snelle kwalificatieruns van 6,77 seconden met afstand de snelste man. Verrassender waren de tweede plaats van Jonas Dantanus (6,87 seconden) en Michael Callin (6,88 seconden). Richard Sundblom moest nog zoeken naar de juiste afstelling van zijn net uit Amerika aangekomen ex Tom Hammonds Chevy Cobalt en kwam niet verder dan plaats vijf. In de eliminaties bleef Malmgren met 6,76 en 6,78 seconden uiterst snel en plaatste zich voor de finale. Aan de andere kant van de eliminatieladder bereikte Callin ten koste van Tommy Leindahl en Dantanus de eindstrijd.

En weer wordt Michael Malmgren (voorgrond) op reactietijd geklopt
Callin had echter het beste voor het laatst bewaard terwijl Malmgren weer eens verviel in zijn oude fout. Met 0,032 tegen 0,040 seconden was Callin sneller weg en zette met 6,79 seconden precies op het juiste moment zijn beste tijd van het weekend op de klokken. Malmgren kwam tot 6,78 seconden maar dat was niet voldoende om Callin voor de finish te achterhalen waardoor Malmgren voor de zoveelste keer op een belangrijk moment op reactietijd werd geklopt.