Dragracing: Urs Erbacher met Zwitserse precisie

Janne Ahonen springt uit de auto terwijl de monteurs versuft weglopen
Explosie
In de Top Fuel klasse gaf Urs Erbacher bij zijn rentree op Europese bodem in zijn tweede kwalificatierun meteen zijn visitekaartje af door een keurige tijd van 4,75 seconden op de klokken te brengen. Vooral de eindsnelheid van 319mph (513 km/u) maakte indruk. In zijn nieuwe ex Brandon Bernstein dragster was Risto Poutiainen met 4,80 seconden goed voor de tweede plaats. Uiterst verrassend moest regerend kampioen Andy Carter na twee mislukte runs genoegen nemen met een zevende kwalificatieplaats. Nog voor de eerste run was er al één uitvaller. Janne Ahonen moest nadat op de baan een probleem was geconstateerd zijn net opgestarte motor weer afzetten. De crew vergat echter de in de motor achtergebleven nitro eruit te pompen waardoor deze bij het opnieuw opstarten explodeerde. Door de klap liep één monteur een snijwond op en een ander een gescheurd trommelvlies. Voor de wereldberoemde ex-skispringer was de eerste wedstrijd van het seizoen meteen over.

Urs Erbacher
Eerste klap voor Urs Erbacher
Poutiainen bevestigde in de eerste eliminatieronde met de aanschaf van een nieuwe auto de juiste keuze te hebben gemaakt door in 4,88 seconden en 319mph regerend kampioen Carter volstrekt kansloos te laten. In de halve finale had de Fin een walkover toen Anita Mäkelä haar auto op de startlijn als gevolg van olielekkage moest afzetten. De Finse was maar net op tijd terug aan de start nadat in de kwartfinale een brandstofleiding losschoot en een flinke vuurzee veroorzaakte. Weliswaar bleef de motor gespaard maar in de korte tijd tussen de runs moest wel een deel van de bedrading en slangen worden vervangen.

Helaas, voor Anita Mäkelä is de wedstrijd over
Aan de andere kant van de eliminatieladder schakelde Erbacher met opnieuw een keurige 4,78 seconden Micke Kagered uit. Daarmee in de finale zoals het hoort de twee snelste mannen van het weekend. Dat de afwezigheid van een Amerikaanse tuner niet nadelig hoeft uit te pakken wees de finale uit. Met als crewchief de trouwe monteur Robin Grice slaagde de Zwitser erin opnieuw een 4,78 seconden op het scorebord te toveren. De eindsnelheid van 314,87mph was meteen goed voor een verbetering van zijn eigen Europees snelheidsrecord van 312mph. Poutiainen kwam al snel na de start in de problemen en was daarmee kansloos tegen Erbacher. Op het podium prikkelde de Zwitser nog eens de zichzelf graag King of Europe noemende Carter door te verklaren dat de echte King of Nitro terug is.

Urs Erbacher (voorgrond) is bij de start al sneller weg en zal alleen nog maar meer afstand nemen