Dragracing: Main Event opent het Europese seizoen

Job Heezen (voorgrond) en Roel Koedam
Super Twin
De motoren hebben hun eerste wedstrijd er al op zitten en gaan in Santa Pod voor hun tweede kans. De Super Twin klasse is net als vorig jaar uiterst sterk bezet. Met Per Bengtsson, Lorenz Stauble, Hans Olav Olstad en Svein Olav Rolfstad zijn alle erkend snelle namen er weer bij. Daarnaast enkele nieuwkomers en mannen die vorig jaar al hun eerste seizoen afwerkten. Namens Nederland deed Job Heezen in Hongarije al goede zaken door de eerste wedstrijd op zijn naam te schrijven. Op zijn Godfather 6 Zodiac-machine behoort Heezen in Engeland ook tot de favorieten.
Na een seizoen experimenteren is de turbo Godfather 7 Zodiac-machine van Roel Koedam nu duidelijk op snelheid. Als het plaatje op het juiste moment in elkaar valt kan de voormalig Top Fuel Bike-kampioen met deze ongekend sterke machine nieuwe records op de klokken zetten. Als derde Nederlander is Martijn de Haas van de partij. Zijn eerste seizoen in de klasse leverde de nodige motorschades op maar na een winter hard werken zal het team dit jaar beter beslagen ten ijs komen.

René van den Berg
Top Fuel Bike
Door het in een afzonderlijke klasse onderbrengen van de Funny Bikes is de Top Fuel Bike klasse is dit jaar wat minder bezet. Daarbij komt ook nog dat regerend kampioen Ian King zijn motor heeft verkocht en een seizoen aan de kant blijft. De wedstrijd in Hongarije leverde een overwinning op voor Kai Selkamaa nadat de snelste man van het weekend, de Nederlander René van den Berg, op het beslissende moment met een technisch defect werd geconfronteerd. De nummer vier uit het EK van vorig jaar zal op zijn vertrouwde Santa Pod uit zijn op revanche en opnieuw goed zijn voor snelle tijden. Van den Berg mag dan ook tot de favorieten worden gerekend maar zal daarbij wel moeten afrekenen met de snelle Engelsman Steve Woollatt.

Gert-Jan Laseur
Pro Stock Bike
Pro Stock Bike is dit jaar de verrassing van allemaal. Na een paar moeilijke jaren is de klasse helemaal terug. Maar liefst 16 inschrijvingen en daarbij ook nog eens deelnemers uit Griekenland en Hongarije. Regerend kampioen Ulf Ogge verdedigt zijn titel en begon het seizoen met een overwinning. Verrassend was echter het optreden van debutant Jesper Thiel op de ex Tom Tinndahn Buell. Maar minimaal nog zes rijders komen in aanmerking voor de eindzege met Anders Abrahamsson en Fredrik Fredlund als aanvoerders. Vanuit Nederland brengt Gert-Jan Laseur zijn Buell aan de start. In Hongarije was de voormalig Super Twin Top Gas-kampioen in de kwalificatie al goed voor een vierde tijd en hij gaat in Engeland zeker meedoen voor een topklassering. Op Santa Pod maakt ook Herman van Driel zijn Europese rentree.
De kalender voor het EK bij de motoren wijkt wat af van die bij de auto’s. Zo heeft Hockenheim geen UEM-status maar rijden de motoren wel een kampioenschapsronde op Gardermoen, Noorwegen (6-8 augustus). In Alastaro, Mantorp en Santa Pod trekken de auto’s en motoren wel samen op.

Rikard Gustafsson
Funny Bike
Zoals gezegd rijden de Funny Bikes dit jaar los van de Top Fuel Bikes om een eigen Cup. Het betreft nog geen officieel UEM Europees Kampioenschap maar als het deelnemersveld zich positief blijft ontwikkelen zal dat er in de nabije toekomst zeker van gaan komen. Topfavoriet is Rikard Gustafsson, de Zweed die zelfs voor Amerikaanse begrippen wereldtijden op de klokken zet. Namens Nederland komt Mike Olie in deze klasse in actie. In de overige, voor de diverse Britse kampioenschappen meetellende klassen is het aantal Nederlanders dat tijdens de Main Event in actie komt beperkt. In de klasse Super Pro ET staat Mathijs Kraetzer ingeschreven met zijn fraaie wheelies makende altered terwijl in de klasse Pro ET Eddy van den Bos en Hans van der Spek als vaste Santa Pod-gangers uiteraard niet ontbreken.