Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Main Event opent het Europese seizoen



ek_voor_tmd_habermann
Dennis Habermann

Top Methanol Dragster
Uiterst interessant belooft het te worden in de klasse Top Methanol Dragster. De klasse beleefde vorig jaar een ongekende opleving met minimale onderlinge verschillen, spectaculaire nieuwkomers en voortdurend nieuwe Europese records. Timo Habermann verdedigt zijn titel maar heeft met broer Dennis meteen één van zijn grootste concurrenten in eigen huis. Eveneens uit Duitsland en ook één van de favorieten is Peter Schöfer. Vanuit Scandinavië toonden Fred Hanssen en Paul Ingar Udtian vorig jaar hun snelheid en zullen er alles aan doen om nu, door wat constanter te presteren, richting de titel te gaan. Van de A/Fuelers (nitro gestookt maar zonder blower) in de klasse maakte Dave Wilson vorig jaar indruk maar speelde de bij dit soort combinaties bijna spreekwoordelijke wisselvalligheid de Engelsman parten.

ek_voor_tmfc_larsen
Dan Larsen

Top Methanol Funny Car
Bij de Top Methanol Funny Cars is regerend kampioen Ulf Leanders er niet bij. Zijn auto staat na een eenmalig Amerikaanse optreden nog steeds aan de andere kant van de oceaan. Dan Larsen die vorig jaar lang nodig had om aan zijn nieuwe combinatie te wennen maar aan het eind van het seizoen zijn snelheid toonde behoort daarmee tot de favorieten. Helaas is het onlangs aangekondigde nieuwe Zmoke Z1 Drag Racing uit Malta er in Engeland nog niet bij. De twee auto’s voor veteraan Leif Andreasson en rookie Chris Farrugia zullen vermoedelijk voor het eerst in Finland te bewonderen zijn. Een nieuwe auto is er voor Arvid Grodem terwijl jarenlange trouwe Top Methanol Dragster-piloot Rob Turner zijn Funny Car-debuut maakt met een uit Amerika gekochte Chevrolet Monte Carlo.

ek_voor_bellio
Danny Bellio

Gelukkig is ook Danny Bellio weer van de partij. Dit met een minimaal budget opererende Belgische team deed de afgelopen jaren regelmatig van zich spreken. Met iets meer middelen zou Bellio zeker tot de kanshebbers op de titel mogen worden gerekend. Nu is men iets te veel afhankelijk van het heel blijven van het materiaal.

ek_voor_sundblom
Richard Sundblom

Pro Stock
In de Pro Stock klasse verdedigt zesvoudig kampioen Jimmy Alund zijn titel niet. De Zweed koos ervoor om een aantal wedstrijden in Amerika te rijden waardoor zijn auto niet voor half juli in Europa terug is. Met twee wedstrijden achterstand wordt titelprolongatie lastig. Daarmee liggen er kansen voor Richard Sundblom, de nummer twee van vorig jaar die dit jaar beschikt over een nieuwe ex Tom Hammonds Chevy Cobalt. Michael Malmgren, Jonas Dantanus, Michael Callin, Tommy Leindahl en Jan Palmqvist zullen echter ook willen profiteren van de afwezigheid van de onaantastbare Alund.

ek_voor_ps_sturhan
Harald Sturhan

Als enige niet-Scandinaviër is Harald Sturhan weer van de partij waarbij de Duitser met een Mercedes ook nog eens de enige niet-Amerikaanse auto aan de start brengt.

Net als afgelopen jaren wordt het kampioenschap uitgevochten over vijf wedstrijden. Regelmatig scoren is dan ook van levensbelang omdat één gemiste wedstrijd of één slecht resultaat de kansen op de titel meteen sterk reduceert.

De kwalificaties van de Main Event worden op zaterdag en zondag afgewerkt waarna op ‘bank holiday’ maandag 31 mei de eliminaties zullen worden verreden.

Kalender FIA Europees Kampioenschap
28-31 mei, Main Event, Santa Pod, Engeland
02-04 juli, NitroNationals, Alastaro, Finland
28 juli-1 augustus, Veidec Festival, Mantorp Park, Zweden
13-15 augustus, NitrOlympx, Hockenheim, Duitsland
09-12 september, European Finals, Santa Pod, Engeland
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet