Dragracing: Jubileumeditie Winternationals opent NHRA seizoen 2010

Robert Hight
Force, DSR en Pedregon
Bij de Funny Cars zijn er veel serieuze kanshebbers. Uiteraard is daar John Force Racing. Met Robert Hight en Ashley Force bezette het team vorig jaar de eerste twee plaatsen in het kampioenschap. Dit jaar echter geen vier maar drie Force Mustangs aan de start. Voor de auto van Mike Neff slaagde Force er opnieuw niet in een hoofdsponsor te contracteren en een tweede seizoen de auto uit eigen zak financieren werd zelfs Force te gortig. Nieuw is wel dat alledrie de Force-auto’s nu met een in eigen huis gefabriceerd chassis aan de start verschijnen en ook alledrie een Ford BOSS 500 motor in het vooronder hebben. John Force zelf verschijnt dit jaar in een van een speciaal kleurenschema voorziene Mustang aan de start. De 14-voudig Funny Car-kampioen wordt namelijk voor het 25ste jaar door Castrol gesteund en dat vraagt natuurlijk om een beetje extra aandacht. Tijdens testritten hebben de Force-auto’s hun snelheid al bewezen.

Del Worsham
Met Ron Capps, Jack Beckman en Matt Hagan blijft de bezetting van de Don Schumacher Racing Dodges ongewijzigd. Ook dit drietal liet tijdens tests al zeer snelle tijden noteren. Serieuze kanshebbers zijn verder natuurlijk de teamgenoten en broers Tony en Cruz Pedregon, de kampioenen van 2007 en 2008. Hoge ogen gaan ongetwijfeld ook Del Worsham (Alan Johnson/Al-Anabi Toyota), Tim Wilkerson en Bob Tasca III gooien. Met grote belangstelling zal worden gekeken naar de rentree van Melanie Troxel in de In-N-Out Burger Dogde maar aangezien deze snelle dame slechts een beperkt aantal wedstrijden rijdt is ze geen kanshebber op de titel.
Extra veiligheid
In de twee nitro-klassen wordt dit jaar met een extra veiligheidsvoorziening gewerkt. Tweehonderd voet na de finishlijn staat een zender die ervoor zorgt dat, in geval de rijder dit door onvoorziene omstandigheden (een motorexplosie, buiten bewustzijn raken etc) nog niet heeft gedaan, brandstoftoevoer en ontsteking worden uitgeschakeld en de parachutes worden uitgeworpen. Dit vorig jaar door John Force voor het eerst gebruikte systeem moet ongelukken als destijds bij Scott Kalitta, waarbij de Funny Car na een motorexplosie met onverminderde snelheid naar het eind van de baan reed, voorkomen.

Mike Edwards
Sterke bezetting
In de Pro Stock klasse is het veld ondanks verontrustende berichten vorig jaar weer uitstekend gevuld. De volledige toptien van 2009 is zelfs weer present. Favorieten zijn titelhouder Mike Edwards, het Summit Racing Ken Black-duo Greg Anderson/Jason Line en Jeg Coughlin, de man die vorig jaar het eerste deel van het seizoen domineerde maar de titel in de ‘Countdown to 1’ aan zijn neus voorbij zag gaan. Veel wordt verwacht van de enige echte Dodge fabrieksrijder Allen Johnson met zijn nieuwe Avenger.

Larry Morgan
Datzelfde geldt voor de naar Ford (Mustang) overgestapte Larry Morgan. Deze veteraan is de voorloper van een club nieuwe Ford-rijders die het de gevestigde Pro Stock-merken lastig moet gaan maken en Ford terug moet brengen aan de top van de ‘factory hotrod’ klasse. Achter deze brede top zijn er nog minimaal tien rijders die voor verrassingen en overwinningen kunnen zorgen.
De eerste kwalificatierun staat in Pomona voor donderdag 11 februari gepland, de tweede voor vrijdag. Op zaterdag worden vervolgens kwalificatierun nummer drie en vier verreden waarna zondag 14 februari de eliminaties worden afgewerkt.