Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Racing Shows

Racing Shows: Unieke Alfa Romeo museumstukken op InterClassics & TopMobiel 2010

De 2010 editie van InterClassics & TopMobiel in het MECC te Maastricht staat van 15 t/m 17 januari volledig in het teken van de 100ste verjaardag van Alfa Romeo. In samenwerking met o.a. de Stichting Club van Alfa Romeo Bezitters (SCARB) wordt dit jubileum op onvergetelijke wijze vorm gegeven. Een 70-tal bijzondere Alfa Romeo’s uit heel Europa, waaronder uit het Alfa Romeo museum in Arese (Italië), wordt op de Maastrichtse beursvloer in een tijdslijn tentoongesteld; een absoluut unicum voor de liefhebber van het Italiaanse automerk. Naast de modellen van het jubilerende Alfa Romeo, zijn er ook talloze klassiekers van andere automerken in diverse prijsklassen te vinden op InterClassics & TopMobiel, evenals de velen stands met nieuwe en gebruikte onderdelen, automobilia en oldtimerclubs.

Tekst en Foto: PR


interclassics_2010

Alfa Romeo hoogtepunten op InterClassics & TopMobiel
In 1906 maakte het Brits/Franse bedrijf A. Darracq & Co bekend dat de Italiaanse markt interessante perspectieven bood om lokaal auto’s te assembleren en te verkopen. Op 21 februari werd dan ook de Società Italiana automobili Darracq in Italië opgericht door Alexandre Darracq, waarna in 1908, twee volle jaren na de start van de Società, de eerste auto’s werden afgeleverd. Eén van deze auto’s staat als de voorloper van Alfa in het Alfa Romeo museum in Arese (Italië). De auto’s en de onderneming zijn geen succes geworden. De associatie met de slechte modellen van Darracq werd verbroken door vanaf 24 juni 1910 een nieuwe naam voor de onderneming te voeren, Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, kortweg A.L.F.A. De eerste echte Alfa was de 24 HP, met 4084 cc, vier cilinders en 42 paardenkrachten met een topsnelheid van 100 km per uur. De 24 HP is te bewonderen op TopMobiel.

Rond 1915, tijdens de Eerste Wereldoorlog, verkocht het bestuur van A.L.F.A. alle aandelen. De leiding van het bedrijf kwam in handen van Nicola Romeo en A.L.F.A. werd opgenomen door de Soc. Ing. Nicola Romeo & Co. In 1919 zal voor het eerst een auto, de 40-60HP de naam Alfa Romeo dragen. De bekende Ingenieur Merosi had de technische leiding binnen het bedrijf.

Om het merk bekendheid te geven begon Alfa Romeo deel te nemen aan de diverse races die in Italië werden gehouden, men wist hiermee de nodige successen te boeken en daadwerkelijk naamsbekendheid op te bouwen. Technisch hoofd Vittorio Jano construeerde in 1924 de legendarische P2 (8 cilinder in lijn, 155 pk, topsnelheid: 225 km per uur!), een auto die jaren lang de Grand Prix-races zou domineren. In 1932 werd de P2 opgevolgd door de Tipo B (P3), een wagen die gedurende twee jaar elke Grand Prix won waaraan hij deelnam. In 1933 dreigde Alfa Romeo failliet te gaan, maar de Italiaanse regering bracht redding. De P2 en de Tipo B zijn te bewonderen op TopMobiel.

Ook diverse 6C’s worden tentoon gesteld op TopMobiel, waaronder een aantal in cabriolet-uitvoering uit 1947 en 1949, waarbij de eerste is voorzien van een lang chassis en daardoor de beschikking heeft over vier zitplaatsen en de ander van een kort chassis met twee zitplaatsen. Deze cabriolets zijn uitgevoerd in Sport en Super Sport uitvoering en hebben de beschikking over een 2500 cc motor uiteraard voorzien van 6 cilinders in lijn. Het bijzondere door Centro Stile Alfa Romeo ontworpen model de “Freccia d’Oro” valt ook te aanschouwen. Naast deze “Freccia” en de cabriolets staan er nog meerder 6C’s op de beursvloer, waaronder een 6C1500 uit 1928 ontworpen door de Engelse carrosseriebouwer James Young, een 6C1900, een 6C1750 Gran Sport uit 1930 en een prachtige 6C2500 Touring Coupé.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet