Dragracing: Het is niet stil aan de overkant

Matt Hagan
Bij de drie Funny Cars van Don Schumacher lijkt weinig te veranderen. Voor de Dodge van Matt Hagan is nog geen hoofdsponsor gevonden maar door geld van Shelor Motor Mile, het grote autobedrijf van de vader van Matt, lijkt de inzet van ook deze Funny Car verzekerd. Cruz Pedregon zag sponsor Advance Auto Parts na vele jaren vertrekken. Het gerucht gaat dat Snap-On de nieuwe hoofdsponsor wordt maar bevestigd is dit nog niet. Rond Tony Pedregon is het stil, maar omdat een gesuggereerde deal met Don Schumacher Racing niet doorging lijkt het erop dat de voormalig kampioen de middelen heeft gevonden om zelfstandig door te gaan.

Mike Neff in de John Force Racing Mustang
Bij John Force Racing gaat men in principe op de bestaande voet met vier auto’s verder. De Mustang van Mike Neff werd echter dit jaar door John Force zelf gefinancierd. Mochten lopende sponsoronderhandelingen op niets uitlopen dan zou deze auto wel eens aan de kant kunnen blijven en wordt Neff crewchief. Voordat Neff als rijder naar John Force verhuisde was hij crewchief van Gary Scelzi en leidde diens auto naar vele overwinningen en een titel.

Sjeik Khalid Bin Hamad Al Thani
Zeker geen geldzorgen heeft Alan Johnson Al-Anabi Racing. Eigenaar sjeik Khalid Bin Hamad Al Thani uit Qatar heeft naast de al bestaande Top Fuel, Funny Car en Pro Modified teams ook Frank Manzo, Amerika’s meest succesvolle Top Alcohol Funny Car-piloot ooit, als rijder en crewchief aan zijn stal toegevoegd. Daarnaast heeft het dragrace-virus de 22-jarige sjeik zo te pakken dat hij inmiddels zelf het stuur ter hand heeft genomen. In pas zijn tweede race kon Khalid Bin Hamad Al Thani onlangs in eigen land, ondanks een zeer sterke concurrentie, met één van zijn eigen Pro Extreme ’68 Camaro’s (bijna 4.000pk!) als winnaar worden gehuldigd. Een kleine week later mocht de sjeik ook nog achter het stuur kruipen van de Williams Formule 1 en sloeg ook daarin geen slecht figuur.

Bij Jim Dunn Racing heeft Jerry Toliver zijn plaats in de ‘hot seat’ van de door Canidae dierenvoerders gesponsorde Funny Car moeten afstaan aan Paul Lee. Lee was met zijn bedrijf McLeod Industries al subsponsor van het team en heeft zijn rol nu verder uitgebreid. Diverse kleinere teams, die tot op heden niet de middelen hadden om aan alle wedstrijden van de NHRA Full Throttle Drag Racing Series mee te doen, zien nu kansen. Zo heeft Amalie Oil de inbreng bij Terry McMillen zodanig verhoogd dat deze voormalig IHRA-rijder in 2010 alle NHRA wedstrijden voor zijn rekening kan nemen. Dexter Tuttle is van plan Steve Torrence alle races te laten rijden al wordt daar nog wel naar een aanvulling op het budget gezocht.