Div: Dunlop British Open wellicht nieuw sprintkampioenschap in België
Als het van de constructeurs en de piloten ligt, komt er in 2010 in België een nieuw en volwaardig sprintkampioenschap. Het Dunlop British Open is een nieuw concept, waarbij de deelnemende merken vragende partij zijn en waarbij fun en spektakel de belangrijkste kenmerken zullen zijn. Een voorlopige kalender als ook sportief en technisch reglement zullen eerdaags door de Vlaamse Autosport Federatie aan de RACB worden voorgelegd.
Tekst en foto’s: PR
Om definitief groen licht te krijgen is het nog even wachten op de goedkeuring van de Belgische autosportbond RACB. Maar dat België behoefte heeft aan een nieuw spintkampioenschap is duidelijk, zeker nu er geen zekerheid meer bestaat aangaande de Renault Clio Cup in 2010. Komt daarbij dat met de nieuwe Belcar Endurance Championship en de BTCS de lat voor de beginnende piloten en teams op een behoorlijk hoog niveau ligt. Hier wil de Dunlop British Open een alternatief bieden.
Dunlop British Open
De Dunlop British Open staat open voor alle wagens welke in UK gebouwd worden of waar een Engelse achtergrond van terug te vinden is. Tevens werd er bij de opbouw van het concept zeer nauwlettend toegekeken dat deze Dunlop British Open op geen enkele manier een concurrent kan worden met de bestaande nationale kampioenschappen, en dat de factor Fun en spektakel passen in het concept van SpeedWorld Promotion. "Dit was inderdaad één van de meest belangrijke facetten alvorens we over de cup zelf zijn beginnen denken. Hans Van de Ven en ik hebben een prima relatie en dat moet zo blijven. De RACB was op zoek naar een leuk sprintkampioenschap om zo tijdens de grote A-weekends wat meer afwisseling te bieden tussen Belcar en BTCS’’, aldus Dries Heyman.
Engelse fabrieken
De echte reden om deze cup te organiseren moeten we echter zoeken in de Engelse fabrieken. "De Engelse wagens zijn inderdaad altijd wel iets speciaals. Hun super PK/gewichtsverhouding zet meerdere organisatoren dikwijls voor het voldongen feit dat ze dit type wagens dienen te weigeren. De Radical, Lotus Super 7, Westfield Aerorace 210 en Caterham zijn stuk voor stuk snelle Engelse pijlen waar geen enkele organisator raad mee weet. "Klopt”, gaat Heyman verder. "Die mannen willen racewagens verkopen, maar kunnen bijna nergens terecht. Honderden mensen in België hebben zo wel ergens een Engelse racewagen staan of dromen ervan er één aan te schaffen. Maar als het gebruik zich beperkt tot een tripje in het weekend en verder veel opblinkwerk, dan is de lol er snel af. De markt om met deze wagens te racen op het circuit is echt ongekend groot en dat blijkt ook uit de talloze aanvragen die reeds binnen komen bij Westfield. Ik ben er mij ten volle van bewust dat de RACB een kritische blik zal werpen op het feit dat we Saker en Ginetta op de lijst met toegelaten wagens hebben staan, maar beide merken willen gewoon proberen meer marktaandeel te verwerven op de Belgische markt. De Saker heeft in de Belcar Endurance Cup 2010 geen schijn van kans tegen de andere krachtigere GT’s, GT3’s en GT4’s. De Ginetta G50 in full spec. GT4-configuratie zal niet toegelaten worden in de Dunlop British Open, enkel een aangepaste klantenversie. Uiteindelijk geeft deze opstapformule de eigenaars van de wagens de mogelijkheid om later door te groeien naar bijvoorbeeld de Belcar Endurance Championship, of, kunnen de eigenaars de wagens verhuren tijdens de raceweekends dat we niet samen rijden.”