WTCC: ADS: Groeten uit Okayama
In het Japanse Okayama rijden dit weekeinde het FIA WK Toerwagens en de Asian Le Mans Series. Ooit bekend als TI Circuit Aida, wat stond voor Tanaka International, naar de investeringsmaatschappij die achter het project stond, was Okayama in 1994 en 1995 de locatie voor de Japanse Formule 1-Grand Prix. Tegenwoordig heeft bandenfabrikant Yokohama een belangrijk aandeel in het circuit, dat in 1992 werd geopend. Het WTCC is er voor het tweede jaar op rij te gast, terwijl de Asian Le Mans Series er zijn première beleeft.
Tekst: René de Boer
Foto's: Rebocar Automotive Productions
Het circuit ligt nogal afgelegen in de heuvels in het westen van Honshu, het Japanse hoofdeiland. De stad Okayama zelf ligt op een uur rijden. Iets dichterbij is Mimasaka, een soort toeristisch resort met warme bronnen. De meeste betrokkenen vliegen op en van Osaka, wat een auto- of busrit van ruim drie uur betekent. Als alternatief is er de "Shinkansen", de beroemde Japanse hoge-snelheidstrein.
Een beetje "in the middle of nowhere", maar wel mooi: het circuit van Okayama,
Japanse fans zijn bijzonder enthousiast en de coureurs worden als ware helden vereerd. Hier de enorme drukte tijdens de handtekeningsessie van de Asian Le Mans Series op zaterdag.
Ook in het rennerskwartier kunnen de coureurs geen stap verzetten zonder om handtekeningen te worden gevraagd, zoals hier Chevrolet-WTCC-rijder Alain Menu.
Christijan Albers is als oud-Formule 1-coureur ook bijzonder populair. "Niet te geloven waar de fans allemaal mee aankomen: foto's, boeken, modelauto's... Maar wel allemaal super beleefd en heel gedisciplineerd, anders dan in Europa", zegt Albers, die dit weekeinde één van de twee Audi R10 TDI's van het Kolles-team bestuurt.