Retro: Groeten uit Goodwood (3)
Mods and Rockers, eens waren en The Beatles en The Rolling Stones, beiden hadden hun eigen fans. En zo waren er ook The Mods en The Rockers, rivaliserende benden van scooterrijders en Rockers op hun zware motoren.
De eerste race van het weekend om The Goodwood Trophy wordt uitgevochten met GrandPrix auto’s van tussen 1930 en 1950. Een zeer luidruchtig veld vol snelle Era’s een paar Alfa Romeo’s en Alta’s.
De foto’s van deze Alta uit 1938 laten zien dat de rijder een gelukkig man is. Auto’s hadden in de jaren dertig geen gordels of rolbeugel en het risico van uit je auto gegooid worden tijdens een rol of crash was en is nog altijd aanwezig. Bij een snelheid van zo’n 160 km/u raakt de auto is een drift, komt met zijn achterwiel in het gras en komt al half los en valt terug op alle wielen om een fraaie schuiver te maken.
De Madgwickcup brengt ons veld van sport en racewagens tot 2 liter van 1948 tot 1955. In dit veld zien we twee Nederlandse rijders, Adriaan van der Kroft met zijn Cooper-Bristol uit 1952 en Jos Koster met zijn Maserati eveneens uit 1952. Daar waar van der Kroft in een eerdere editie van deze cup de winst naar zich toetrok kwam hij nu niet verder dan een keurige top 10 plaats. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Een zeer bijzondere auto kwam aan de start tijdens de Glover Trophy. De Ferrari 156 “Sharknose” van Jan Bliekens. Naar verluid bouwde Ferrari ooit 2 auto’s van dit type. De eerste ging verloren in een dodelijke crash, de tweede eindigde ook tragisch. Enkele jaren terug bouwde men voor een flm over Ferrari een Sharknose. Vanuit de verte een leuke copy maar niet meer dan dat. Deze Sharknose werd in zes jaar tijd geheel opgebouwd aan de hand van tekeningen.