Retro: Groeten uit Le Mans - 90 jaar Citroën
Comfortabele reislimousine voor de rit naar Le Mans: Citroën C6 2.2 HDi
Nee, we hebben ons niet in het weekeinde vergist. Twee maanden na de "24 Heures du Mans" was uw verslaggever weer in de West-Franse stad. Ditmaal voor het evenement "EuroCitro", een internationale bijeenkomst van Citroënliefhebbers, waar drie dagen lang het 90-jarig bestaan van het merk gevierd wordt. Daarbij troffen we ook de nodige modellen met autosporthistorie aan, die zich bij Citroën natuurlijk voornamelijk in de rallysport afspeelt. Een impressie willen we u niettemin niet onthouden.
Tekst: René de Boer
Foto's: Rebocar Automotive Productions
Een van de activiteiten tijdens EuroCitro is een veiling van Citroëns, waaronder een BX 4TC, de auto waarmee het Franse merk in 1986 een weinig succesvolle poging deed om in het WK Rally een partijtje mee te blazen. Voorzien van de 300 pk sterke turbomotor uit de Peugeot 505 Turbo werden de BX'en volgens Groep B-reglement voor drie rally's ingeschreven. De auto's waren echter zeer onbetrouwbaar en dat was mede de reden dat het project al snel werd gestaakt.
Volgens velen is de BX 4TC de lelijkste rallyauto aller tijden. De proporties kloppen in ieder geval niet echt. De auto die vandaag geveilgd wordt, komt uit de privécollectie van oud-Citroën-fabrieksrijder Philippe Wambergue en zijn broer Dominic.
Voor de homologatie volgens FIA Groep B-reglement werd er ook een kleine serie van 200 exemplaren voor gebruik op de weg gebouwd, maar die werden bij lange na niet allemaal verkocht. We kennen een foto van het terrein van de toenmalige Citroën-sportafdeling in het Franse Trappes waar heel wat BX 4TC's stonden. Het verhaal gaat dat Citroën een heel aantal van deze auto's ook weer teruggekocht heeft, om niet met te hoge garantieclaims te worden opgescheept. Ook deze auto komt uit de collectie van de gebroeders Wambergue.
Voor het BX-tijdperk was Citroën in de rallysport actief met de Visa in diverse uitvoeringen. Ook in Nederland zette Citroën een Visa-rallyauto in, waarmee Paul Maaskant opmerkelijke successen behaalde. Hier de Visa Mille Pistes, voorzien van vierwielaandrijving.
Met de ZX Rally Raid was Citroën in de eerste helft van de jaren negentig in wedstrijden als Parijs-Dakar, Parijs-Peking en andere evenementen.
In de zeventiger jaren vormde de CX het wapen van Citroën voor lange-afstandsrally's als de Rally van Marokko en London-Sydney.