Formule 1: Alonso wint en pakt tweede titel in Renault-kamp.
In een spectaculaire laatste race van het seizoen heeft Alonso aangetoond de terrechte werelkampioen te zijn in 2005. Met 7 overwinningen in 19 races heeft hij welliswaar evenveel overwinningen als zijn directe concurent Raikonen, echter reed Alonso simpelweg meer races uit. De veel voorkomente (motorische) problemen bij McLaren kost hen daardoor vandaag ook de constructeurstitel. Daarmee heeft het team op schrijnende wijze aangetoont dat de snelste wagen op de baan, zeker niet de winnende wagen hoeft te zijn.
Minardi weet tijdens hun laatste race nog voor de nodige ophef te zorgen. Albers raced in zijn outlap naar de startgrid pardoes op Michael Schumacher. Beide wagens zijn dusdanig beschadigd dat racen onmogelijk blijkt. Beide coureurs moeten dan ook naar de pit om hun reservewagen te pakken. Voor Albers is de appel om meerdere reden extra zuur. Zo zit op zijn reservewagen geen stuurbekrachtiging. Daar komt nog eens bij dat op een dergelijke manier negatief in het nieuws komen aan het einde van het seizoen zeker niet goed doet voor onderhandelingen voor een contract in 2006. Minardi weet echter de laatste race in zijn geschiedenis wel met beide wagens te finishen. Doornbos doet dat op plaats veertien, Albers twee plaatsen daarachter. Daarmee is het boek Minardi definitief gesloten en zal het team de boeken ingaan als langstrijdende team zonder overwinningen.
Drie andere teams reden vandaag ook hun laatste race. Sauber, BAR en Jordan zullen allemaal in 2006 onder een nieuwe naam aan de start staan. Van deze teams heeft alleen Jordan overwinningen weten te behalen, maar datzelfde Jordan lijkt wel de moeilijkste toekomst tegemoet te gaan. Teambaas Kollis is nog altijd erg vaag over de toekomst van het team. Albers lijkt goede papieren te hebben om volgend jaar aan de start te komen voor Midland, zoals het team officieel zal gaan heten. Echter lijkt de kans groot dat de toekomst van Jordan er als die van Minardi zal uitzien. En of het verstandig is voor Albers om nogmaals bij een achterhoedeteam onderdak te zoeken valt te betwijfelen. Karthikeyan zorgde in ieder geval voor een opvallend einde van team Jordan en de carriére van zichzelf. De kans dat de Indiër volgend seizoen opnieuw aan de start zal staan lijkt uitgesloten. Karthikeyan kwam na de safetycar situatie in een spin terecht en schreef zijn volledige Jordan af. Monteiro finished opnieuw in de middenmoot en valt in zijn debuutjaar daarmee slechts één race uit. Een prestatie opzich.
Sauber en BAR beleefden beide niet een super-race. Van de vier wagens wist alleen Massa punten te behalen voor Sauber. Daarmee heeft geen enkel team het gewenste afscheid behaalt, maar is de toekomst rooskleurig.
Minardi weet tijdens hun laatste race nog voor de nodige ophef te zorgen. Albers raced in zijn outlap naar de startgrid pardoes op Michael Schumacher. Beide wagens zijn dusdanig beschadigd dat racen onmogelijk blijkt. Beide coureurs moeten dan ook naar de pit om hun reservewagen te pakken. Voor Albers is de appel om meerdere reden extra zuur. Zo zit op zijn reservewagen geen stuurbekrachtiging. Daar komt nog eens bij dat op een dergelijke manier negatief in het nieuws komen aan het einde van het seizoen zeker niet goed doet voor onderhandelingen voor een contract in 2006. Minardi weet echter de laatste race in zijn geschiedenis wel met beide wagens te finishen. Doornbos doet dat op plaats veertien, Albers twee plaatsen daarachter. Daarmee is het boek Minardi definitief gesloten en zal het team de boeken ingaan als langstrijdende team zonder overwinningen.
Drie andere teams reden vandaag ook hun laatste race. Sauber, BAR en Jordan zullen allemaal in 2006 onder een nieuwe naam aan de start staan. Van deze teams heeft alleen Jordan overwinningen weten te behalen, maar datzelfde Jordan lijkt wel de moeilijkste toekomst tegemoet te gaan. Teambaas Kollis is nog altijd erg vaag over de toekomst van het team. Albers lijkt goede papieren te hebben om volgend jaar aan de start te komen voor Midland, zoals het team officieel zal gaan heten. Echter lijkt de kans groot dat de toekomst van Jordan er als die van Minardi zal uitzien. En of het verstandig is voor Albers om nogmaals bij een achterhoedeteam onderdak te zoeken valt te betwijfelen. Karthikeyan zorgde in ieder geval voor een opvallend einde van team Jordan en de carriére van zichzelf. De kans dat de Indiër volgend seizoen opnieuw aan de start zal staan lijkt uitgesloten. Karthikeyan kwam na de safetycar situatie in een spin terecht en schreef zijn volledige Jordan af. Monteiro finished opnieuw in de middenmoot en valt in zijn debuutjaar daarmee slechts één race uit. Een prestatie opzich.
Sauber en BAR beleefden beide niet een super-race. Van de vier wagens wist alleen Massa punten te behalen voor Sauber. Daarmee heeft geen enkel team het gewenste afscheid behaalt, maar is de toekomst rooskleurig.