F3: Jules Bianchi wint race met onderbreking
Als eerste coureur in het seizoen heeft Jules Bianchi zijn tweede overwinning in de Formule 3 Euro Serie binnen. Op de Norisring won de Fransman de vijfde race van het jaar, voor Alexander Sims en Stefano Coletti. In de race, die vanwege een plotselinge zware regenbui moest worden onderbroken, eindigde Henki Waldschmidt als negende.
Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat

Jules Bianchi op weg naar de overwinning op de Norisirng in een omstreden race Bij de start van de race pakt Sims de leiding voor Bianchi, Tamvay, Coletti en Gutierrez. Waldschmidt is al zesde. In de Schöller-S gaat het mis: Hartley verremt zich en veroorzaakt daarmee een massacrash, waarbij ook Mäki, Hartley, Jokinen, Geronimi en Caldarelli uitgeschakeld worden. Ook Bottas raakt in de mêlee betrokken, maar kan de race voortzetten, voor de rest is de race ten einde. In de tweede ronde komt - uiteraard - de safety-car in actie. In ronde zeven wordt de race weer vrijgegeven. Bij het aanremmen van de eerste bocht neemt Bianchi de leiding over, terwijl Adrien Tambay een drive-through krijgt vanwege een te vroege start.

Chaos in de openingsfase: Mäki (nummer 3) verremt zich, Bottas (15) gaat ook in de rondte. Tandy (32) kan er nog net langs, maar spint later zelf.
In ronde elf gaat Tandy in de rondte bij het uitkomen van de Grundigkehre. De auto van de Brit staat haaks op de racerichting, maar gelukkig kunnen alle rijders de gestrande bolide ontwijken. Waldschmidt en Chinosi strijden om de zesde plaats, waarbij de Haagse rijder bij het uitkomen van de Grundigkehre het linker achterwiel van Chinosi’s auto raakt. Het wiel is krom en Chinosi is daarmee uit de race. Een ronde later verliest Waldschmidt een plek aan Merhi en later valt hij nog verder terug door succesvolle inhaalacties van Vernay en Bird.
Nog één ronde achter de safety car
In ronde 18 zet de regen in en komt opnieuw de safety-car in actie, maar nog in dezelfde ronde wordt de race gestopt. Op dat moment leidt Bird voor Sims, Coletti, Gutierrez, Merhi, Vietoris, Vernay, Bird, Waldschmidt en Wittmann. Nadat alle teams de slicks op de auto’s hebben verwisseld voor regenbanden, wordt de race achter de safety-car opnieuw gestart. Na één ronde achter de Audi R8 wordt er gelijk afgevlagd, doordat de tijd al afgelopen is. Zo gaat de overwinning naar Jules Bianchi voor Sims en Coletti. Henki Waldschmidt eindigt als negende.
Handgemeen tussen Coletti en Bianchi
Na de race was er een nogal fel oplopende discussie tussen Coletti en Bianchi op weg naar het perscentrum voor de officiële persconferentie, die uitliep op een handgemeen. Coletti duwde Bianchi eerst en sloeg hem daarna met een vuist in het gezicht, waarop Bianchi voor controle naar het medisch centrum op het circuit moest. Daar kreeg hij een ijszak op zijn kaak om de pijn wat te verzachten. Er werd melding van het incident gedaan aan de sportcommissarissen.

Fraaie gevechten in de kopgroep
Uitslag:
1. Jules Bianchi, Fra, Dallara F308-Mercedes, 20r. in 32.03,917 (gem. 86,074 km/u)
2. Alexander Sims, GBr, Dallara F308-Mercedes, op 0,483
3. Stefano Coletti, Mon, Dallara F309-Mercedes, op 0,954
4. Esteban Gutierrez, Mex, Dallara F308-Mercedes, op 1,427
5. Roberto Merhi, Spa, Dallara F308-Mercedes, op 2,105
6. Christian Vietoris, Dui, Dallara F308-Mercedes, op 2,690
7. Jean Karl Vernay, Fra, Dallara F308-Volkswagen, op 3,343
8. Sam Bird, GBr, Dallara F308-Mercedes, op 3,888
9. Henki Waldschmidt, Ned, Dallara F308-Mercedes, op 4,837
Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat

Jules Bianchi op weg naar de overwinning op de Norisirng in een omstreden race Bij de start van de race pakt Sims de leiding voor Bianchi, Tamvay, Coletti en Gutierrez. Waldschmidt is al zesde. In de Schöller-S gaat het mis: Hartley verremt zich en veroorzaakt daarmee een massacrash, waarbij ook Mäki, Hartley, Jokinen, Geronimi en Caldarelli uitgeschakeld worden. Ook Bottas raakt in de mêlee betrokken, maar kan de race voortzetten, voor de rest is de race ten einde. In de tweede ronde komt - uiteraard - de safety-car in actie. In ronde zeven wordt de race weer vrijgegeven. Bij het aanremmen van de eerste bocht neemt Bianchi de leiding over, terwijl Adrien Tambay een drive-through krijgt vanwege een te vroege start.

Chaos in de openingsfase: Mäki (nummer 3) verremt zich, Bottas (15) gaat ook in de rondte. Tandy (32) kan er nog net langs, maar spint later zelf.
In ronde elf gaat Tandy in de rondte bij het uitkomen van de Grundigkehre. De auto van de Brit staat haaks op de racerichting, maar gelukkig kunnen alle rijders de gestrande bolide ontwijken. Waldschmidt en Chinosi strijden om de zesde plaats, waarbij de Haagse rijder bij het uitkomen van de Grundigkehre het linker achterwiel van Chinosi’s auto raakt. Het wiel is krom en Chinosi is daarmee uit de race. Een ronde later verliest Waldschmidt een plek aan Merhi en later valt hij nog verder terug door succesvolle inhaalacties van Vernay en Bird.
Nog één ronde achter de safety car
In ronde 18 zet de regen in en komt opnieuw de safety-car in actie, maar nog in dezelfde ronde wordt de race gestopt. Op dat moment leidt Bird voor Sims, Coletti, Gutierrez, Merhi, Vietoris, Vernay, Bird, Waldschmidt en Wittmann. Nadat alle teams de slicks op de auto’s hebben verwisseld voor regenbanden, wordt de race achter de safety-car opnieuw gestart. Na één ronde achter de Audi R8 wordt er gelijk afgevlagd, doordat de tijd al afgelopen is. Zo gaat de overwinning naar Jules Bianchi voor Sims en Coletti. Henki Waldschmidt eindigt als negende.
Handgemeen tussen Coletti en Bianchi
Na de race was er een nogal fel oplopende discussie tussen Coletti en Bianchi op weg naar het perscentrum voor de officiële persconferentie, die uitliep op een handgemeen. Coletti duwde Bianchi eerst en sloeg hem daarna met een vuist in het gezicht, waarop Bianchi voor controle naar het medisch centrum op het circuit moest. Daar kreeg hij een ijszak op zijn kaak om de pijn wat te verzachten. Er werd melding van het incident gedaan aan de sportcommissarissen.

Fraaie gevechten in de kopgroep
Uitslag:
1. Jules Bianchi, Fra, Dallara F308-Mercedes, 20r. in 32.03,917 (gem. 86,074 km/u)
2. Alexander Sims, GBr, Dallara F308-Mercedes, op 0,483
3. Stefano Coletti, Mon, Dallara F309-Mercedes, op 0,954
4. Esteban Gutierrez, Mex, Dallara F308-Mercedes, op 1,427
5. Roberto Merhi, Spa, Dallara F308-Mercedes, op 2,105
6. Christian Vietoris, Dui, Dallara F308-Mercedes, op 2,690
7. Jean Karl Vernay, Fra, Dallara F308-Volkswagen, op 3,343
8. Sam Bird, GBr, Dallara F308-Mercedes, op 3,888
9. Henki Waldschmidt, Ned, Dallara F308-Mercedes, op 4,837