WTCC: Groeten uit Brno 2
Circuitgedeelte bij Novy Liskovec met Ernst-Günther Burgaller (Bugatti) voor Pierre Veyron (Maserati) in 1931 (foto: archief)
Ook in Brno is er racehistorie, en hoe! Op het Masaryk-circuit, genoemd naar de eerste president van Tsjechië, werd er al sinds 1930 geracet. De oorspronkelijke baan, die van 1930 tot 1937 in gebruik was, was 29,194 kilometer lang en voerde via Novy Liskovec, Pisarky, Kohoutovice, Zebetin, Ostrovacice, Kyvalka en Veselka naar Bosonohy. Hier raceten zelfs de vermaarde "Silberpfeile" van Auto Union en Mercedes-Benz, of, zoals op de foto hierboven, Bugatti's en Maserati's. Van 1949 tot 1963 was er een stratencircuit van 17,8 kilometer. Tussen 1964 en 1974 werd een baan van 13,94 kilometer gebruikt, en van 1975 tot 1986 was er een ronde van 10,925 kilometer, nog steeds over de openbare weg.
Tekst: René de Boer
Foto's: Rebocar Automotive Productions
Afgezien van wat wegopbrekingen kun je het parcours nog helemaal terugvinden, al is er langs de route weinig meer dat aan het raceverleden herinnert. Hier de doorgaande weg via Novy Liskovec, vermoedelijk niet ver van de plek waar de bovenste historische zwart-wit-opname ontstond.
Via een lange brede uitvalsweg gaat het dan richting pitstraat. Vroeger waren hier start en finish.
De pitstraat van vroeger, die nog tot en met 1986 (onder andere voor het EK Toerwagens) werd gebruikt.
Ook de oude wedstrijdtoren is er nog steeds, daar zit nu een bandenservice.
Het nieuwe circuit, het Automotodrom Brno, werd geopend in 1987.
De moderne pitstraat van tegenwoordig is geen vergelijk meer met die van vroeger.