Retro: Le Mans 1969 omwenteling in de historie (met filmpjes)

De FIA-keuring van de 917 in 1969. De eerste generatie 917's waren
totaal onhandelbare bolides. Overigens werden er nooit de
vereiste 25 stuks geproduceerd.
Porsche was favoriet
Porsche was torenhoog favoriet, maar het was duidelijk dat de snelle fabrieks 917’s de wedstrijd niet zouden overleven. Vooral in de beginuren zorgde Rolf Stommelen voor een moordend tempo maar na 15 uur zorgde een olielek voor het voortijdige einde van de “Dinosaurus “ 917. De tweede inschrijving van de Britten/Elford/Attwood sneuvelde evenals de 908 Spyder van de combinatie Siffert/Redman met een kapotte versnellingsbak. De Porsches beschikten over voldoende “groundspeed” maar nog niet over de betrouwbaarheid. Pas toen men daarover beschikte drukte men jarenlang zijn stempel op de 24U van Le Mans. De stokoude Ford GT40’s van John Wyer Racing eindigden als 1e en 3e. Het was de allerlaatste zege voor Ford. Zelfs in Dearborn had men met het stokoude GT40 concept geen Le Mans zege meer verwacht.

Voor Ford was het de allerlaatste zege op Le Mans. In Dearborn had men er niet
meer op gerekend.