Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Diversen

Div: 1999-2009: Het 'nieuwe' Circuit Park Zandvoort bestaat al weer tien jaar


Wat heb je nodig voor een circuit?
De Grontmij en Nelis Infra waren belast met de aanleg. In totaal was er liefst 8,4 miljoen kilo asfalt nodig voor het traject. Om de baanposten met elkaar te verbinden, werden er tevens netwerken gebouwd met 3.500 meter elektra- en telefoonkabel. Het nieuwe circuit omvat 23 baanposten en niet minder dan 13,5 kilometer vangrails. Er zijn tevens ruim 17.500 afgekeurde Vredestein banden met elkaar verbonden om op die wijze een nieuwe beveiliging langs de vangrails te waarborgen. Er was nog eens 2.900 meter veiligheidshek geplaatst, naast 4.600 meter publiekshek. In totaal was er in de daarvoor bestemde bakken 27.870 kubieke meter grind gestort.

480_verbouwing3_p603

Bergen werk
In de eerste maanden van het jaar 1999 zijn er bergen werk verzet. Zo waren onder meer de asfalteringsmachine niet meer te stoppen. Bouwmachines en zandwagens reden af en aan, zandduinen werden afgegraven om op andere plaatsen weer te verrijzen als geluidswal. Daarmee werd de basis gelegd voor het nieuwe asfaltlint met een totale lengte van 4.300 meter. Daar komt nog eens 20 meter bij in geval de chicane tussen de Slotemakerbocht en het Scheivlak wordt gebruikt, zo meldt het circuits destijds.

480_verbouwing2_p602

Hard werken
Aan het gedeelte tussen de Toyotabocht en de (hernieuwd in het leven geroepen) Marlborobocht werd in het laatste jaar voor de millenniumwisseling hard gewerkt. De nieuwe vangrail moest worden geplaatst en aan de andere zijde is er een gigantische hoeveelheid zand afgegraven. De Marlborobocht (tegenwoordig bekend als de Mastersbocht) loopt, in tegenstelling tot daarvoor, nu rechtsom. Daar begint tevens het nieuwe traject, dat begin ‘99 al van asfalt is voorzien. De volgende bocht van de vernieuwde baan gaat rechtsom en is vernoemd naar het destijds nog circuitsponsor zijnde Renault (anno 2009 heet dit de Wilgenhaegebocht). Van daaruit volgt er een stuk naar de negende - en destijds nog naamloze - linkerbocht. Dan gaat het gas er vol op richting Nissanbocht, vandaag de dag bekend als de S-bocht. Een breed stuk asfalt met de lengte van het bestaande rechte eind. Aanpassingen aan de Nissan grindbak worden ook doorgevoerd. Vervolgens blijft het traject zoals het was.

480_verbouwing5_p605

Witte pakken bij de hoofdtribune
In 1999 ontwaarden we ook mannen met witte pakken en andere beschermende voorziening. Zij waren bezig met de verwijdering van de dakplaten van de hoofdtribune. De werkzaamheden lagen volgens circuitdirecteur Hans Ernst goed op schema. Begin april werd de eerste oplevering van het (in totaal 20 miljoen kostende) project verwacht. Met name de regen speelde de asfalteringwerkzaamheden nog wat parten. Ook in de Tarbochtbocht moest er nog een probleempje worden opgelost. Om daar namelijk te kunnen voldoen aan de gestelde veiligheidseisen, moest er een klein stukje van het achtergelegen natuurgebied bij het circuit getrokken worden. Door een ruil met een ander stukje grond, kon dit zonder tegenwerking van actiegroepen en anderen voltrokken worden. Daarmee kon de grindbak van de Tarzanbocht zodanig verlengd worden, dat daarmee voorkomen wordt dat er nog crashende auto's door de reclameborden gaan.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet