ADS: WTCC: Groeten uit Curitiba 2
Voor autoliefhebbers is er in Brazilië ook genoeg interessants te ontdekken. Er zijn heel wat lokale varianten en modellen die bij ons niet bekend zijn. Een groot deel van de auto’s wordt ook in Brazilië geproduceerd, mede in verband met de hoge belastingen die er gelden voor geïmporteerde auto’s. De beroemde Volkswagenbus, bij ons echt een liefhebbersauto, kom je nog overal in het straatbeeld tegen, ook op het circuit (foto boven).
De Volkswagen Gol is in Brazilië een heel populaire auto. Qua grootte een beetje tussen de Polo (die hier Fox heet, er is ook een ruig uitziende 4x4-variant, de Crossfox) en de Golf in.
De Dacia Logan kom je ook veelvuldig tegen, die wordt hier als Renault Logan verkocht.
Zoals in veel zuidelijke landen, ook in Europa, zijn sedan-uitvoeringen in Brazilië populair. Zo zagen we al heel wat bij ons niet bekende sedan-uitvoeringen van auto’s die bij ons alleen als hatchback te koop zijn, zoals deze Citroën C4 sedan, die in Brazilië C4 Pallas heet. We fotografeerden hem bij de lokale Citroëndealer, waar uw verslaggever zijn toch al enorme collectie van Citroënfolders weer kon uitbreiden met een paar exemplaren die je bij ons niet zo snel zult vinden.
Op het circuit stond alles gisteren in het teken van SEAT, met de gele diesels op de eerste vijf plaatsen in de startopstelling. Ook het podium bij de persconferentie was volledig in handen van SEAT-rijders. Hier nemen de Nederlandse SEAT
PR-man Ard van den Eijnde en autosportcoördinator Ron Reinders alvast een voorschot op het komende succes door aan de persconferentietafel de resultaten te bespreken.
Verder meldde één van onze lezers, nog geen caipirinha te hebben zien voorbijkomen. Welnu, bij deze. Proost!