ADS: WTCC: Groeten uit Curitiba 2
Brazilië is een land van uitersten. Aan de ene kant is de infrastructuur er op veel gebieden er heel goed, is er volop industrie en bedrijvigheid, aan de andere kant kom je er ook nog taferelen tegen die je bij ons niet meer ziet, zoals paardenkarren op de weg. Die tegenstelling, en het kunnen ontdekken van andere culturen, maakt het werk in een mondiale autosportklasse als het WTCC zo interessant, want dat is een goede gelegenheid om een keer naar Brazilië te gaan. En overigens over twee weken ook naar Mexico, en begin mei naar Marokko. Deel twee van onze impressie uit Curitiba.
Tekst: René de Boer
Foto’s: Rebocar Automotive Productions
Eigenlijk was er al vanaf donderdag slecht weer voorspeld in Curitiba. Althans regen in flinke hoeveelheden. Yokohama, de officiële bandenleverancier van het WTCC, was al op het ergste voorbereid. We hebben tot nu toe echter nog geen regen gehad. Het is er warm en af en toe erg drukkend, zoals vanmorgen, en soms komen er wat donkere wolken opzetten, maar de regen bleef tot dusver uit. Hopelijk blijft dat ook op de racedag zo.
We maakten al melding van de combinatie tussen de WTCC-races en de rally, die meetelt voor de International Rally Challenge. Het servicepark van de rally bevindt zich op het circuit achter de hoofdtribune en dat gaf ons de gelegenheid om er eens uitgebreid rond te kijken. Zoals bijvoorbeeld bij het Belgische Kronos-Peugeot-team van Marc van Dalen, dat twee 207’s voor Freddy Loix en Nicholas Vouilloz inzet.
Het Italiaanse Abarth, een merk met een fantastische autosporttraditie, is in de IRC actief met twee auto’s voor Giandomenico Basso en Anton Alèn. Inderdaad, de zoon van rallylegende Markku Alèn. En die troffen we dus ook in het servicepark, hier met Antonios Argyropoulos, die namens Eurosport de televisiebelangen van WTCC en IRC behartigt.