Nicky Pastorelli voelt Champcar aan de tand
Het ziet er steeds meer naar uit dat we volgend jaar in ieder geval één Nederlander in de Amerikaanse Champ Cars kunnen bewonderen. Nicky Pastorelli legde gisteren op de Sebring International Raceway zijn eerste meters in deze klasse af. De Nederlander testte de Reynard-Cosworth van Walker Racing, dat volgend jaar uitbreidt naar twee (Lola-)auto's in de Amerikaanse raceserie. Tijdens zijn eerste test legde de regerend Europees F3000-kampioen direct een forse 210 mijl, oftewel dik 330 kilometer af. Ook zat de snelheid er volgens de 21-jarige snel in. "We zijn eigenlijk al een stuk eerder begonnen met de auto afstellen en snelle runs maken dan gepland was", vertelde Pastorelli aan AUTOSPORT.NL vanuit Florida. Een racedebuut in de Champ Car-serie lijkt daarmee weer een serieuze stap dichterbij gekomen voor de Draco Junior-coureur.
Door Ralf Dennissen
"In het begin is natuurlijk alles nieuw: het circuit, de auto... alles eigenlijk", vertelt Pastorelli over zijn dag. "Je kijkt eerst hoe alles werkt en daarna wordt het opgebouwd, ook vanuit het team. Voor hen is alles natuurlijk eveneens nieuw. De afstelling is in het begin ook een basisafstelling; ze willen natuurlijk weten of je een auto kan afstellen. Dat is allemaal goed gegaan. Ik denk dat ik al heel erg goed heb samengewerkt met het team, met de engineers. De auto is in ieder geval een stuk beter geworden aan het einde van de dag." Over het rijden van snelle tijden vertelt Pastorelli: "Je hebt natuurlijk meerdere setjes nieuwe banden. We begonnen daarom eigenlijk al vrij direct snelle runs te maken. Ik denk misschien nog wel iets eerder dan het team verwacht had. Ze hadden natuurlijk een programma gemaakt voor de test, maar we zijn een stuk eerder begonnen met de auto afstellen en snelle runs maken dan gepland was."
Geen schop in de rug
"Het vermogen is in het begin even wennen," gaat de tweevoudig racewinnaar in de Euro 3000 verder, "maar ik moet eerlijk zeggen: je bent er eigenlijk best snel aan gewend. De auto's zijn heel snel op topsnelheid, de schop in je rug [van de 750 pk turbomotor] valt eigenlijk wel mee. Van 6.000 tot 12.000 toeren werkt 'ie gewoon. Dus als je 'm goed op toeren houdt heb je er geen last van. Voor het remmen heb je meer tijd nodig om je aan te passen. Je kan heel laat remmen doordat de auto's heel veel downforce hebben vergeleken met de Formule 3000-auto. En daarbij zijn de remmen ook groter."
Hobbels
Aanpassingsproblemen had Pastorelli naar eigen zeggen echter niet. Een fundamenteel verschil tussen 'Europees' en 'Amerikaans' racen kon hij dan ook niet ontdekken. "Het is anders, maar uiteindelijk is het verschil niet heel groot. De teams hier zijn ook zeer professioneel; het is net alsof je voor een Europees team rijdt, wat betreft de manier van werken. Het is anders, maar niet zo'n groot verschil als je zou denken", aldus Pastorelli die het rijden in een Champ Car mede door het handmatig schakelen ook 'hard werken' noemt. "Het verschil zit hem vooral in het circuit, dat is half asfalt, half beton, een beetje hobbelig." "We hebben een goede, productieve test gehad met Nicky", is de mening van teambaas Derrick Walker over de veertiende december. "Door zijn goede feedback en vloeiende, nette rijstijl kon hij zich al snel aanpassen aan de Champ Car. Hij reed een aantal zeer goede rondetijden, ondanks het koude weer in Florida." De teambaas gaat verder: "De Champ Car-klasse is één van de beste in de wereld. Als je de auto, de motor bekijkt en de racekosten afzet tegen de opbrengsten, dan is er naar mijn mening geen gelijke voor Champ Car. Ik denk ook dat het een goede optie is voor Europese rijders in hun jacht op de Formule 1." Wat dat betreft lijkt inmiddels ook Pastorelli overstag. Hij zegt zich op dit moment in ieder geval niet blind te staren op de Formule 1. De optie van twee maanden die Walker Racing op hem nam, is uiteraard ook een duidelijke indicatie. Over een carri'"erevervolg in de Champ Cars: "Nou laten we het hopen! Het team was in ieder geval zeer positief." Vandaag komt Christijan Albers voor Walker Racing in actie op de Sebring International Raceway. In tegenstelling tot Pastorelli richt de Larenaar het vizier echter wel volledig op een racezitje bij Minardi of Jordan. Volgens onbevestigde informatie is Jos Verstappens interesse in de Champ Cars serieuzer, tot een afspraak voor een testrit is het tot nu toe echter nog niet gekomen.
Door Ralf Dennissen
"In het begin is natuurlijk alles nieuw: het circuit, de auto... alles eigenlijk", vertelt Pastorelli over zijn dag. "Je kijkt eerst hoe alles werkt en daarna wordt het opgebouwd, ook vanuit het team. Voor hen is alles natuurlijk eveneens nieuw. De afstelling is in het begin ook een basisafstelling; ze willen natuurlijk weten of je een auto kan afstellen. Dat is allemaal goed gegaan. Ik denk dat ik al heel erg goed heb samengewerkt met het team, met de engineers. De auto is in ieder geval een stuk beter geworden aan het einde van de dag." Over het rijden van snelle tijden vertelt Pastorelli: "Je hebt natuurlijk meerdere setjes nieuwe banden. We begonnen daarom eigenlijk al vrij direct snelle runs te maken. Ik denk misschien nog wel iets eerder dan het team verwacht had. Ze hadden natuurlijk een programma gemaakt voor de test, maar we zijn een stuk eerder begonnen met de auto afstellen en snelle runs maken dan gepland was."
Geen schop in de rug
"Het vermogen is in het begin even wennen," gaat de tweevoudig racewinnaar in de Euro 3000 verder, "maar ik moet eerlijk zeggen: je bent er eigenlijk best snel aan gewend. De auto's zijn heel snel op topsnelheid, de schop in je rug [van de 750 pk turbomotor] valt eigenlijk wel mee. Van 6.000 tot 12.000 toeren werkt 'ie gewoon. Dus als je 'm goed op toeren houdt heb je er geen last van. Voor het remmen heb je meer tijd nodig om je aan te passen. Je kan heel laat remmen doordat de auto's heel veel downforce hebben vergeleken met de Formule 3000-auto. En daarbij zijn de remmen ook groter."
Hobbels
Aanpassingsproblemen had Pastorelli naar eigen zeggen echter niet. Een fundamenteel verschil tussen 'Europees' en 'Amerikaans' racen kon hij dan ook niet ontdekken. "Het is anders, maar uiteindelijk is het verschil niet heel groot. De teams hier zijn ook zeer professioneel; het is net alsof je voor een Europees team rijdt, wat betreft de manier van werken. Het is anders, maar niet zo'n groot verschil als je zou denken", aldus Pastorelli die het rijden in een Champ Car mede door het handmatig schakelen ook 'hard werken' noemt. "Het verschil zit hem vooral in het circuit, dat is half asfalt, half beton, een beetje hobbelig." "We hebben een goede, productieve test gehad met Nicky", is de mening van teambaas Derrick Walker over de veertiende december. "Door zijn goede feedback en vloeiende, nette rijstijl kon hij zich al snel aanpassen aan de Champ Car. Hij reed een aantal zeer goede rondetijden, ondanks het koude weer in Florida." De teambaas gaat verder: "De Champ Car-klasse is één van de beste in de wereld. Als je de auto, de motor bekijkt en de racekosten afzet tegen de opbrengsten, dan is er naar mijn mening geen gelijke voor Champ Car. Ik denk ook dat het een goede optie is voor Europese rijders in hun jacht op de Formule 1." Wat dat betreft lijkt inmiddels ook Pastorelli overstag. Hij zegt zich op dit moment in ieder geval niet blind te staren op de Formule 1. De optie van twee maanden die Walker Racing op hem nam, is uiteraard ook een duidelijke indicatie. Over een carri'"erevervolg in de Champ Cars: "Nou laten we het hopen! Het team was in ieder geval zeer positief." Vandaag komt Christijan Albers voor Walker Racing in actie op de Sebring International Raceway. In tegenstelling tot Pastorelli richt de Larenaar het vizier echter wel volledig op een racezitje bij Minardi of Jordan. Volgens onbevestigde informatie is Jos Verstappens interesse in de Champ Cars serieuzer, tot een afspraak voor een testrit is het tot nu toe echter nog niet gekomen.