CIKFIA

Karting: Inhaalrace Guust Specken EK

Het Europees Kampioenschap KZ2 had bij thuiskomst zondagavond 30 juni een verrassend slot voor Guust Specken. In de kampioenschaps standings was hij 15e, 2e Nederlander achter Yard Pex. Eerder die dag had hij in Genk een schitterende prestatie neergezet door in round 2 van het kampioenschap van P32 op het startgrid na een inhaalrace als 9e onder de finish vlag door te rijden. Daar waren wel wat ups en downs aan vooraf gegaan.

cikekGenk13630487

Mijn eerste doelstelling voor ronde 2 van het KZ2 EK was om in de finale te komen, ronde 1 in Wackersdorf kon ik niet meedoen door mijn examens in mei. Als tweede wilden we veel leren en kijken hoe onze snelheid is tegenover de Europese top in de KZ2. 84 Rijders uit 20 landen waren naar het circuit in België gekomen voor de races van 26 tot 30 juni.

Op dinsdag reisde ik af naar Genk, het AVG Kart Racing team was er al en met monteur Richard Blom heb ik de karts opgebouwd en voorbereidingen gedaan. Woensdag was de eerste dag dat we konden gaan trainen. Voor de middagpauze motoren ingereden, na de middagpauze kart testen en een hoop geleerd over het nieuwe frame.
Donderdagochtend hadden we heel graag verder willen gaan, waar we woensdagmiddag gestopt waren. Helaas was de baan die ochtend erg nat. Mooi moment om het regenframe te testen. Echter toen we wilden gaan rijden was de baan al zodanig opgedroogd, dat we al op slicks konden rijden. 's Middags dus lekker getraind en we hadden een redelijk goed gevoel voor de kwalificatie.


cikekGenk13630010


Ook vrijdagochtend regende het, de baan bleef nat tot aan de kwalificatie. Eerste training verliep erg goed, ik zat constant bij de top 5, tot dat de motor vast ging. Tweede training stonden de oude regenbanden en een oude motor erop, om toch nog voor te bereiden op de kwalificatie. Mijn tijd in deze training was niet best, maar omdat de oude banden en motor er nog op stonden hadden we wel een goed gevoel voor de kwalificatie. Dat goede gevoel was echter snel over toen ik een paar rondjes had gereden op de nieuwe banden van de organisatie. De grip was totaal weg en ik werd in mijn serie teleurstellend 23e. Omdat er een kwalificatie serie was waar de snelste tijd buiten de 101% regel viel, werd er niet meer gekeken naar tijd, maar naar je plaats in de serie. Totaal was ik na tijdrijden 68e. Mijn plek op het startgrid bij de zes voorronden: 20e. Geen beste plek.

Vrijdagmiddag moest ik twee series rijden. De eerste ging best wel goed op een droge baan, ik wist van P20 naar P10 te rijden. Helaas moest ik boven in de toren horen dat ik 10sec tijdstraf had gekregen voor een jumpstart, ik werd 17e. Tweede serie was wat minder, ik was goed op weg. Tot dat ik halverwege in het gedrang kwam, ik werd van achter  aangereden waardoor ik half van de baan raakte en 5 plaatsen verloor. Uiteindelijk werd ik 15e.

Zaterdagochtend was bij aankomst op Karting Genk, de baan nat. Tijdens de warm-up ging ik met slicks de nog half nat half droge baan op. Eerst werd ik volledig om mijn oren gereden door de mensen op regenbanden, maar het laatste rondje kon ik toch nog de snelste tijd zetten in de warm-up.
 
De eerste seriewedstrijd op zaterdag werd verreden op een droge baan, maar de regenwolken waren nog altijd erg dreigend. De wedstrijd was goed, snelheid was redelijk en na 12 ronden racen kwam ik als 13e over de streep. Tweede race was een banden loterij. Wij kozen voor slicks 10 anderen voor regenbanden. In mijn achterhoofd moest ik onthouden dat de eerste fase van de race de mensen op regenbanden sneller zouden zijn, maar dat de slicks terug gingen komen na ongeveer 6 ronden. Een korte maar stevige regenbui in de opwarmronde gooide roet in het eten, de rijders op slicks hadden weinig kans meer. Het werd dus 12 ronden lang glibberen en glijden op slicks in de regen. Bij mij ging het heel erg goed, ik werd 12e in totaal en nipt 2e achter de nummer 1 van de slick-rijders.


cikekGenk13629255

De derde serie van zaterdag liep niet zoals ik het gewild had. De kart voelde niet goed aan en ik zelf reed ook niet mijn beste wedstrijd, ik werd teleurstellend 16e nadat ik toch wel verder vooraan gelegen had. Na een kleine 'oppep sessie' ging ik de laatste heat in. We hadden wat aanpassingen aan de kart gedaan en ik was zelf ook weer wat helderder. Ik reed een uitstekende race en reed van P20 naar P7. Uiteindelijk was ik na de series 45e. Ik had dus de prefinale gehaald, maar ik moest in de prefinale nog minimaal 6 plekken pakken om mijn startplek in de finale veilig te stellen.

Zondag was het prachtig weer en we gingen er vol tegen aan. In de warm-up hebben we in de sessie een kleine aanpassing gedaan aan de kart om te kijken, wat het beste zou zijn voor de pre-finale, het ging niet verkeerd en ik werd 15e. Voor de prefinale werd besloten om vier nieuwe banden te steken, om zoveel mogelijk snelheid te kunnen benutten om naar voren te komen. De beginfase van de wedstrijd was niet echt lekker. Opgaan rechte stuk langs de Europalaan maakte ik een 'wheelie', ook was ik te gretig om plekken te pakken en verslikte ik me bij enkele inhaalacties. Uiteindelijk kwam ik over de streep als 18e, niet genoeg om me te plaatsen voor de finale. Zondag zou echter mijn 'lucky day' worden, want twee rijders kregen tijdstraf, waardoor ik 16e werd. Finale behaald!


cikekGenk13630507


Bij de finale mocht ik 32e starten, we hadden nog twee nieuwe banden uitgespaard en die gingen er dan ook op. De start ging niet heel lekker, ik kon gelukkig wel met een bliksem reactie om een kart heen sturen die bleef staan. In de eerste bocht viel ik terug naar P33. Bocht opkomen rechte stuk langs de Europalaan schoven enkele rijders op elkaar, ik moest ze aan de binnenkant ontwijken omdat alles geblokkeerd stond. Toen ik eenmaal weer op het 'grijze spul' was zag ik dat mijn banden compleet groen waren van het gras, dat werd dus nog een uitdaging met aanremmen. Dat ging allemaal goed en ik kon mijn inhaal race beginnen. De kart voelde perfect aan en ik had super veel tractie uit de bocht, ik kon de één na de ander inhalen. Na een geweldige race met een geweldige kart werd ik 9e! Hiermee scoorde ik 7 punten voor het kampioenschap. Door deze punten werd ik dus 15e van 103 KZ2 rijders, terwijl ik maar aan 1 ronde heb deelgenomen.

cikekGenk13630462

Ik wil graag mijn familie, mijn top monteur Richard Blom, het AVG TEAM en Specken Hydraulics bedanken, dat zij mij deze week hebben geholpen om dit prachtige resultaat neer te zetten. De volgende race is het DKM in Kerpen van 12 tot 14 Juli, de snelheid is goed, ik ken de baan, dus ik hoop dat ik in Kerpen weer wat punten kan verzamelen voor het Duits Kampioenschap.

Guust Specken.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet