Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

EK Dragracing, Noorwegen: Kagered, Leanders en Alund op herhaling



Opnieuw finale voor Ton Pels
Bij de Super Twins was Ton Pels opnieuw succesvol. Na een tweede kwalificatiepositie rekende de Nederlander in de eerste eliminatieronde af met zijn grootste concurrent in de strijd om de Europese titel, Ronny Aasen. Omdat vervolgens Anders Karling zichzelf in de halve finale uitschakelde met een rood licht werd Pels opnieuw van een grote concurrent verlost. In de finale moest Pels het vervolgens opnemen tegen Trond Alm. Uiterst verrassend ging de Noor met de overwinning naar huis omdat ook Pels, in navolging van Karling, een rood licht trok.

Martijn de Haas in de finale
Dit keer niet de naam van Roel Koedam in de finale van de Top Fuel Bikes. De grote favoriet moest tijdens de kwalificaties al Sverre Dahl (6,206 tegen 6,247 seconden) voor zich dulden en werd vervolgens in de halve finale geplaagd door technische problemen. Uiterst verrassend haalde Martijn de Haas daardoor de finale en moest het als underdog opnemen tegen de snelle Dahl. Terwijl Dahl in 6,222 seconden naar de overwinning reed, raakte de Nederlander echter in grote problemen. Kort na de start zorgde olie onder het achterwiel ervoor dat De Haas onderuit ging. Gelukkig bleef de schade beperkt tot de motor al moest de onfortuinlijke Nederlander voor een medische controle wel even mee naar het ziekenhuis. Joey Bon kwalificeerde zich voor het eerst met zijn nieuwe motor maar kon in de eerste eliminatieronde niet aan de start verschijnen.

Nu wel Roger Pettersson
Bij de Pro Stock-motoren was opnieuw Roger Pettersson heer en meester. In tegenstelling tot vorige week in Mantorp, toen Pettersson zich op reactietijd liet verrassen, maakte de Zweed het karwei nu wel af. In de finale tegen Anders Larsson zette Pettersson met 7,338 seconden opnieuw een uiterst snelle tijd op de klokken en eiste daarmee de overwinning voor zich op. De enige Nederlander in deze klasse Herman van Driel werd in de eerste ronde door de latere winnaar uitgeschakeld.

Record
Het aantal nieuwe Europese records op de baan van Gardermoen bleef dit jaar beperkt tot twee. Mats Eriksson liet bij de Pro Mods een nieuw snelheidsrecord noteren van 362,52 km/u terwijl bij de Pro Stock-motoren Roger Pettersson met 299,30 km/u de 300-grens nu angstig dicht genaderd is.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet