Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Onzekerheden en nieuwe kansen



nhra_voor_09_aa_worsham

Nieuwe toekomst
Zoals eerder gemeld brengt Alan Johnson Al-Anabi Racing ook een Funny Car aan de start. De auto wordt bestuurd door de ervaren Del Worsham. Worsham zag vorig jaar zijn trouwe sponsor Checker Schuck’s Kragen na een overname door O'Reilly Auto Parts afhaken wat meteen het einde inluidde van het eigen team dat hij al vele jaren samen met zijn vader runde. Jerry Toliver moest afscheid nemen van sponsor Rockstar Energy en zag daarmee de samenwerking met Don Schumacher Racing stoppen. De veteraan stapt dit jaar in bij Jim Dunn Racing waar Tony Bartone al dan niet vrijwillig zijn stoeltje moest afstaan. Het team behield de opmerkelijke sponsor die vorig jaar zijn intrede deed, Canidae Pet Food, inderdaad, een bedrijf in dierenvoeding.

Klein
Gary Densham runt ook dit jaar weer zijn eigen team al schijnen de financiën nog een probleem te zijn. Terry Haddock en Bob Bode wagen ook weer een poging om de favorieten te verrassen. De schatrijke industrieel Jim Head is, zolang zijn kostbare tijd het toelaat ook weer een aantal races van de partij.

Niet meer
Er voorlopig niet bij is Roger Burgess met zijn R2B2 Racing. Burgess nam begin 2008 het Funny Car team over van Mike Ashley en bracht met Melanie Troxel en Frank Hawley regelmatig twee Funny Cars aan de start. Voor dit seizoen lukte het nog niet een goede sponsor te vinden waardoor beide auto’s en rijders voorlopig rust moeten houden.

nhra_voor_09_johnson_k

Top tien is er
Ook bij de Pro Stockers zijn er door de problemen bij de autofabrikanten slachtoffers gevallen. Toch is bijna de volledige top tien van vorig jaar weer present en zijn er met 22 inschrijvingen net zoveel rijders als bij de afsluitende Finals. Vader en zoon Warren en Kurt Johnson verloren hun GM steun al lijkt het erop dat Kurt toch nog in AC Delco-kleuren aan de start zal verschijnen. Ook Warren staat bij de inschrijvers op Pomona maar heeft al laten weten zonder sponsor niet te zullen rijden.

nhra_voor_2009_coughlin

Ook het team van Cagnazzi heeft zo zijn problemen. Met steun van de eigen firma JEGS.com is er bij regerend kampioen Jeg Coughlin geen vuiltje aan de lucht maar voor de auto van Dave Connolly heeft zich nog geen sponsor gemeld. Net als vorig jaar zal Connolly de start van het seizoen daardoor moeten missen. Ken Black’s Summit Racing brengt opnieuw Greg Anderson en Jason Line aan de start terwijl zelfs over een derde auto wordt gesproken. Alan Johnson hield als enige dragracer volledige fabriekssteun van MOPAR/Dodge en is dus zeker van een heel seizoen. Een interessante nieuwkomer is Frank Gugliotta die eerder in de IHRA-serie furore maakte. Jim Cunningham kan met ingang van dit seizoen op officiële Ford steun rekenen en moet daarmee met zijn Mustang tot betere prestaties kunnen komen. Als tweede rijder binnen dit team maakt Erica Enders haar comeback, al zal de jongedame er op Pomona vermoedelijk nog niet bij zijn.

Derde Europeaan
Een derde Europeaan die in Pomona aan de start staat, en wel in de klasse Top Alcohol Funny Car, is Leif Andreasson. De Zweed heeft het budget bij elkaar om dit jaar naast het FIA Europees kampioenschap ook een aantal wedstrijden in het NHRA kampioenschap te rijden. In een veld van 24 auto’s zal kwalificeren al een hele klus zijn.

Niets te voorspellen
Dat het een interessant seizoen gaat worden is zeker. Van diverse kanten zal de broekriem moeten worden aangehaald terwijl moet worden afgewacht of alle teams de 24 races financieel overleven. Verder zullen de verschillen tussen de topteams en de privé-rijders kleiner zijn wat ongetwijfeld verrassende uitslagen gaat opleveren. Het is te hopen dat de economische crisis niet nog meer (sponsor)slachtoffers maakt anders kan 2009 wel eens een problematisch jaar worden. Mocht de sponsormarkt echter aantrekken dan staan er diverse teams klaar om meteen weer in te stappen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet