Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Regen stoorzender bij Drachten Internationals





di_jolink
Herman Jolink met zijn Ducati

Nederlandse finale
Bij de motoren telde de wedstrijd in de klasse Super Twin Top Gas mee voor de Euro Series. Naar aanleiding van de positieve ervaringen tijdens de Drachten Nationals werd besloten de wedstrijd over de ¼ mijl te laten verrijden in plaats van de in het verleden in Drachten gebruikelijke 1/8 mijl. Zoals verwacht was Brian Glaesner, drie weken geleden in Drachten ook al winnaar, in de kwalificatie oppermachtig. Met zijn snelle maar dure uit Amerika geïmporteerde Buell klokte de Deen een tijd van 7,919 seconden en een eindsnelheid van 270 km/u. Nummer twee Herman Jolink moest het doen met 8,531 seconden en 246 km/u. Uiterst verrassend moest Glaesner zijn motor echter na winst in de kwartfinale met pech aan de kant zetten zodat zijn tegenstander in de halve finale, Ronald van de Werken niet in het minst tot zijn eigen verbazing in de finale stond. Daarin had hij het moeten opnemen tegen Jolink die in de andere halve finale de snelle Duitser Frank Heitmann achter zich liet. De internationale wedstrijd zou dus hoe dan ook een Nederlandse winnaar hebben gehad.

di_fagan
Sven Fagan

Deen onderonsje
Dat was zeker niet het geval in de klasse Funny Bike, daar stonden namelijk twee Denen in de eindstrijd. In de kwalificatie zette Steen Hune met 7,941 seconden al de beste tijd op de klokken en bleef daarmee de Nederlandse favoriet Martijn de Haas (8,054 seconden) net voor. Hune reed zonder tegenstand van betekenis naar de finale. In de andere halve finale raakte De Haas kort na de start in de problemen en zag daardoor Sven Fagan een beslissende voorsprong nemen. Helaas konden de Denen hun onderlinge strijd in de finale niet uitvechten.

di_permit_p
Flavius Permit

Permit
Bij de Drachten Nationals was Marcel Westerhuis in de klassen Super Street Bike en Ultimate Street Bike de grote man. Nu was het de beurt aan Flavius Permit. In beide klassen, waarbij met name de USB met 27 rijders sterk bezet was, bereikte Permit de finale.

di_westerhuis
Marcel Westerhuis

In de SSB pakte Westerhuis de eerste kwalificatiepositie maar werd in de halve finale verrassend uitgeschakeld door de Belg Luc Raeymaekers. De nummer twee uit de kwalificatie, Permit maakte geen fouten en plaatste zich probleemloos voor de finale. In de klasse USB zette Permit in de kwalificatie de vierde tijd op de klokken maar reed zodanig scherp dat hij zich door vier ronden worstelde en zich ook in deze klasse voor de finale plaatste.

di_permit
Flavius Permit

Ook hier sneuvelde Westerhuis (2de in de kwalificatie) voortijdig maar in dit geval zelfs uiterst verrassend in de eerste eliminatieronde. Frencil Zimmerman, de nummer één uit de kwalificatie bracht het niet verder dan de tweede ronde. Beter verging het Rolan Vieira die vanaf de vijfde kwalificatietijd wel de eindstrijd haalde en dus Permit van de dubbel had moeten afhouden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet