Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: The Main Event, de eerste ronde, nieuwe kansen



ek_voor_joosten
Robert Joosten

Vol veld
Met maar liefst 27 inschrijvingen is de Pro Modified klasse het best gevuld. Onder de titelkandidaten hier twee Nederlanders. Robert Joosten eindigde in zijn eerste volle seizoen bij de ‘hot rods from hell’ op een achtste positie in het kampioenschap. Al vroeg in het seizoen zette de Pro Dutch-rijder toen met 6,214 seconden een nieuw Nederlands record in de boeken en reed met 232,93 mph (374 km/u) de hoogste eindsnelheid in Europa gemeten, een score die nog altijd fier overeind staat. Mechanische pech in Finland en Zweden voorkwamen een hogere klassering maar wees niet verbaasd als de Corvette C5 dit jaar nog verder voorin te vinden is.

ek_voor_meihuizen
Marc Meihuizen

Datzelfde kan gebeuren met Marc Meihuizen. Problemen met de afstelling van de ’37 Chevrolet Business Coupé weerhielden de Nederlander in het begin van het seizoen van topklasseringen. Een waardevolle testsessie in Zweden bracht uitkomst en tijdens de European Finals vestigde de K&H Racing-rijder met 6,260 seconden en 224 mph (360 km/u) twee persoonlijke records en was de aansluiting met de Europese top gevonden.

ek_voor_gullquist
Michael Gullqvist

Het rijtje titelkandidaten is dit jaar groot. Uiteraard zijn dat regerend kampioen Michael Gullqvist en de nummer twee Andy Robinson. De titelhouder van 2006, Urban Johansson kende een matig seizoen en zal belust zijn op revanche. Ook Mats Eriksson is een kanshebber net als Patrick Wikström en de uit de Funny Cars teruggekeerde Freddy Fagerström. Eén van de belangrijkste favorieten is de nummer zes van vorig jaar Mikael Lindahl. Na een aanloopperiode met de nagelnieuwe ’67 Camaro was de Zweed tegen het eind van het jaar niet meer te stuiten, zette het ene na het andere record in de boeken en eindigde met een Europees record van 6,110 seconden. Helaas vindt het team snelle tijden vaak iets te belangrijk en verliest daarbij het wedstrijdverloop en de kampioenschapkansen uit het oog.

ek_voor_lindahl
Mikael Lindahl

Twee andere Nederlanders zullen zeker de nodige aandacht krijgen maar geen aanspraak kunnen maken op overwinningen. Henri Joosten kocht deze winter de vermaarde Chevy Bel Air van de Amerikaan Charles Carpenter. Niet alleen is de auto veel lichter dan zijn ‘oude’ vertrouwde Bel Air, ook is deze veel moderner van opzet. Met zijn lachgasmotor zal Joosten op de absolute top echter tekortkomen. Datzelfde geldt voor Robert Koper die afscheid heeft genomen van zijn Monte Carlo en een ’68 Pontiac Firebird aan de start brengt. Omdat de auto nog in een laatste stadium van opbouw verkeert, is niet zeker of de deadline van de Main Event gaat worden gehaald.

Kalender FIA Europees Kampioenschap
24-26 mei, Main Event, Santa Pod, Engeland
04-06 juli, NitroNationals, Alastaro, Finland
25-27 juli, Veidec Festival, Mantorp Park, Zweden
15-17 augustus, NitrOlympx, Hockenheim, Duitsland
05-07 september, European Finals, Santa Pod, Engeland
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet