Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Eerste Funny Car-winst Melanie Troxel


bristol_neff

100% Ford
Ook de prestaties van Neff zijn opvallend. De voormalig crewchief van Gary Scelzi debuteert dit jaar in de Funny Cars en komt als enige uit met de experimentele Ford BOSS 500 motor. Met een tijd van 4,783 seconden eiste Neff de eerste kwalificatiepositie voor zich op. Sinds 1970 toen Danny Ongais in Pomona op pole position stond was het niet meer voorgekomen dat een 100% Ford-combinatie (motor en body) de snelste tijd op de klokken zette. De laatste winst bij een wedstrijd dateert uit 1969 toen diezelfde Ongais de U.S. Nationals op zijn naam schreef. In Bristol was het al de tweede achtereenvolgende keer dat Neff met zijn Ford Mustang met Ford-motor de finale wist te bereiken. De eerste winst van de door Ford en John Force ontwikkelde motor zal niet lang meer op zich laten wachten.

bristol_schumacher

Drie keer
In de Top Fuel-klasse stond Tony Schumacher voor de derde achtereenvolgende wedstrijd in de finale. In tegenstelling tot de vorige twee keren maakte de regerend kampioen nu geen fouten en pakte ten koste van Larry Dixon de winst.

bristol_connolly
Foto NHRA

Comeback
Ook in de Pro Stock-klasse winst voor een ex Torco-rijder. Dave Connolly kon pas drie wedstrijden geleden instappen toen teameigenaar Victor Cagnazzi in Charter Communications een vervangende geldschieter had gevonden. De nummer drie van vorig seizoen heeft zijn oude vorm, waarbij hij bekend staat om zijn snelle reactietijden weer vlug te pakken. Twee weken geleden stond Connolly bij zijn tweede wedstrijd van het seizoen in de finale en in Bristol ging hij met de winst aan de haal. Opnieuw waren reactietijden cruciaal. In de kwartfinale klopte Connolly Greg Anderson die een rood licht trok terwijl hij in de halve finale en finale op reactietijd Ron Krisher en Greg Stanfield klopte.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet