Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: NitrOlymp’X vol snelheid en show



no_feidt
Lothar Feidt

Superieur
In de klasse Super Comp weliswaar geen Nederlanders aan de start maar met de als eerste gekwalificeerde en latere winnaar in de persoon van Lothar Feidt wel iemand die de afgelopen jaren vele malen in Drachten aan de start stond en daar ook triomfen vierde. Met allemaal runs net boven de 8,90 seconden klasse-index was de Duitser met afstand de sterkste rijder van het veld.

no_vrind
Paul Vrind

In de klasse Super Gas met vijf landgenoten in een veld van 31 auto’s een behoorlijke Nederlandse afvaardiging. De successen waren echter beperkt. Paul Vrind deed het in de kwalificatie met een negende plaats van dit vijftal het beste. Vrind was ook de enige Nederlander die de eerste eliminatieronde overleefde. Alle anderen, Robert Jongen, Cas van de Mosselaar, Ron van Let en Fred Dorland konden al na de eerste ronde op de tribune plaatsnemen. Voor Vrind eindigde de wedstrijd in de tweede ronde (achtste finales) toen de voormalig Nederlands kampioen het moest opnemen tegen de nummer één uit de kwalificatie en latere finalist Michael Krenz. De winst in de finale ging uiteindelijk naar Stefan Eisenhauer.

no_kuijl
Leo van der Kuijl had weer veel bekijks

Rook
In de Competition Eliminator met Jan Scheppers en Leo van der Kuijl twee Nederlanders. Helaas werd het eliminatieveld tot acht beperkt waardoor het tweetal zich met een 11de respectievelijk 13de plaats niet wist te kwalificeren. Met hun fraaie burn outs kreeg het tweetal echter wel het publiek op de banken. De winst in de finale werd opgeëist door Rene Meierhofer. In de Public Race was namens Nederland Arnold Hol actief. Helaas sneuvelde de als 24ste gekwalificeerde rijder al in de eerste ronde.

no_spuffard
John Spuffard met de ex Robert Hight, John Force Mustang

Fuel Funny
Ook de Nitro Funny Cars mochten bij de NitrOlymp’X niet ontbreken. John Spuffard en Patrick Pers hielden de eer van de gesloten tegenhangers van de Top Fuel Dragsters hoog. Het tweetal kwam drie keer tegen elkaar uit waarbij niet verrassend alle keren Spuffard met de winst aan de haal ging. Met name de 5,49 seconden en de 5,58 seconden van de Engelsman en de stijl waarin de routinier deze tijden op de klokken kreeg mochten er zijn.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet