Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: NitrOlymp’X vol snelheid en show

no_joon_01

De formule van de NitrOlymp’X blijkt nog altijd te werken. De mengeling van serieuze dragrace-actie en show trok ook bij de 22ste editie weer rond de 50.000 toeschouwers naar Hockenheim. Hoewel de wedstrijd niet meetelt voor een kampioenschap doet een topklassering bij de NitrOlymp’X het altijd goed op de erelijst. De beste Nederlandse prestatie kwam op naam van Lex Joon. De Top Fuel-piloot verbeterde op zondag het baanrecord en bracht dit op 4,79 seconden en weet zich daarmee in ieder geval een jaar lang verzekerd van een vermelding in de Hockenheim-recordboeken.

Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

Omdat de NitrOlymp’X niet meetelt voor een kampioenschap en alleen de dagwinst telt wordt voor klassen als Top Fuel en Top Methanol een afwijkende wedstrijdopzet gekozen. In de Top Fuel Challenge kwamen zes rijders in actie. Iedere deelnemer mocht drie runs rijden waarbij het gemiddelde van de twee snelste runs bepalend was voor de twee beschikbare finaleplaatsen.

no_erbacher

In de eerste heat stelde Urs Erbacher meteen zijn kandidatuur door met een tijd van 4,88 seconden alle concurrenten op achterstand te zetten. Op zaterdagavond stal Lex Joon de show door in het donker met metershoge vlammen uit de uitlaat een tijd van 5,01 seconden op de klokken te brengen.

no_joon_00

Op zondagochtend liet de Nederlandse MPM-piloot nogmaals zien waarom hij momenteel het FIA Europees Kampioenschap aanvoert. Met een tijd van 4,79 seconden en 497 km/u zette Joon een nieuw baanrecord in de boeken en verbeterde met deze eindsnelheid ook zijn eigen persoonlijk record.

no_tf_finale
Finale  van de Top Fuel Challenge

Daarmee plaatste de Nederlander zich als eerste voor de finale en moest het daarin opnemen tegen Erbacher die na zijn 4,88 nog goed was voor een 5,00 seconden. Bij de start was Joon beduidend sneller en had zeker toen Erbacher tractie verloor halverwege de run een veilig lijkende voorsprong. Op dat moment brak bij de Nederlander echter de blowerbelt waardoor de Zwitser Joon net voor de finishlijn alsnog kon achterhalen en er met de winst vandoor ging.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet