Dragracing: Van Main Event tot Rain Event op Santa Pod

Fredrik Fagerstrom
Keurig Belgisch debuut
In de Top Methanol Funny Car-klasse vielen de tijden nog tegen. Als enige kwam Fredrik Fagerström met de ex Urs Erbacher Pontiac met 5,95 seconden onder de 6-secondengrens. Op de tweede plaats Arvid Grodem, gevolgd door regerend kampioen Ulf Leanders die dit seizoen met een volledig in eigen beheer ontwikkelde koppeling rijdt. Dan Larsen, een week eerder bij tests nog goed voor tijden van 5,8 seconden bleef met 6,17 seconden steken op een vierde plaats.

Danny Bellio
Een nette prestatie leverde de Belg Danny Bellio door in zijn eerste FIA EK-optreden de zevende plaats voor zich op te eisen, goed voor kwalificatie. Dat kon niet worden gezegd van voormalig kampioen en favoriet Leif Andreasson die bleef steken op een negende positie. De eerste run verliep al niet naar wens, bij de tweede poging haalde de Zweed niets eens de startlijn.

Eero Knihtila
Record
Het was al aangekondigd, de Europese records in de Pro Stock-klasse gaan dit jaar sneuvelen. Dat twee runs in de eerste kwalificatie van het seizoen al voldoende waren was echter niet verwacht. In zijn tweede run zette Michael Malmgren met de deze winter in Amerika gekochte Pontiac GTO een tijd van 6,80 seconden op de klokken, ruim onder zijn eigen Europese record van 6,85 seconden. De concurrentie is dit jaar echter extreem sterk. Op de tweede plaats namelijk Eero Knihtilä met 6,856 seconden. Met zijn eindsnelheid van 202,61 mph verbeterde de Fin het bestaande record (202,58 mph) van Malmgren. Ook Magnus Hansson lijkt met zijn nieuwe motor dit jaar om de prijzen mee te strijden. Een 6,876 seconden was goed voor een nieuw persoonlijk record en de derde positie.

Jimmy Alund
De vierde plaats van Jimmy Alund gaf nog een vertekend beeld. In zijn eerste run was de regerend kampioen met zijn (ook al) nieuwe Pontiac GTO bij een volledig safe set-up goed voor 6,877 seconden en bijna 202 mph. In de tweede run was er zeker een betere tijd uit de bus gerold ware het niet dat de Zweed zijn GTO na de burn out niet in zijn achteruit kreeg. Met de 6,94 seconden van Tommy Leindahl bleven maar liefst vijf rijders ver onder de 7-secondengrens terwijl Kenneth Söderström en nieuwkomer Adam Flamholc (in de ex auto van Alund) er met 7,03 respectievelijk 7,05 seconden maar net boven bleven.