Dragracing: Topweekend op Tierp bekroond met terechte winnaars

Het was natuurlijk niet de vraag of, maar hoe snel Ida Zetterström haar eerste overwinning in de Top Fuel klasse zou behalen. Tijdens de Summit Racing Equipment Internationals op Tierp Arena, ronde twee van het FIA Europees kampioenschap, was het al zover en pakte de Finse in haar tweede race van haar debuutseizoen in de klasse de grootste beker. In de Pro Modified klasse ging de zege na een serie enerverende eliminatieronden naar Michael Gullqvist, waarbij Mack Harteveld een prachtige runner-up positie veroverde. Daniel Jedborn pakte de winst in de Top Methanol klasse, terwijl Robin Norén weer eens zijn klasse toonde door bij Pro Stockers na winst op Jimmy Ålund ook de wedstrijd op zijn naam te schrijven.
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings
De Summit Racing Equipment Internationals op het Zweedse Tierp Arena bracht alles wat dragracen mooi maakt, spannende runs, diverse snelle tijden, verrassingen, winst op reactietijd, maar helaas ook het nodige drama. Geholpen door het warme zomerweer mocht de tweede ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing en FIM Europe Drag Bike European Championship zich op vrijdag en zaterdag verheugen in een grote publieke belangstelling waardoor de enorme tribunes van Tierp Arena weer goed gevuld waren.

Ida Zetterström
Eerste winst Ida Zetterström
Op de eerste kwalificatiedag ging Ida Zetterström verder waar ze op Santa Pod tijdens de eerste ronde van het FIA EK en haar wedstrijddebuut in de klasse gebleven was. In haar tweede run snelde de Finse naar een tijd van 3,89 seconden, goed voor de voorlopige eerste plaats.

Antti Horto
Op zaterdag dook Antti Horto, winnaar op Santa Pod, daar met 0,01 seconde onderdoor en pakte zo met 3,88 seconden de eerste kwalificatiepositie af van zijn landgenote.

Tommi Haapanen
Tommi Haapanen kende op vrijdag nog de nodige gripproblemen, maar snelde op zaterdag naar een tijd van 3,93 seconden, terwijl Susanne Callin met 4,08 seconden de top vier afsloot.

Susanne Callin
Met een onderling verschil van slechts 0,2 seconden beloofde het dus een spannende eliminatie te worden.

Ida Zetterström
De eerste halve finale loste die belofte ook meer dan in. Haapanen was een fractie eerder weg, maar Zetterström maakte snel terrein goed en passeerde in een uiterst fraaie 3,83 seconden de finish en liet daarmee Haapanen (3,93 seconden) nipt achter zich.

In de andere halve finale had Horto een bye run toen de auto van Callin in de burn out vloeistof lekte en de Zweedse haar motor moest afzetten.

De finale
De finale was daarmee een herhaling van de eindronde op Santa Pod. Zetterström was met een scherpe 0,08 seconden net iets eerder weg, en toen vervolgens Horto na 100 meter tractie verloor leek de winst binnen. Even later brak echter bij de Finse de blower belt en verloor de RF Motorsport-dragster snelheid. Horto ging daarop nog een keer op het gas, waarna de burst panel eruit klapte en de winst met 5,31 tegen 6,08 seconden definitief naar Zetterström ging.

Podium
De Finse, woonachtig op de semi-onafhankelijke (Finse) eilandengroep Åland, besloot vorig jaar na de nodige successen in de Super Street Bike klasse de droom waar te maken en over te stappen naar de Top Fuel klasse.

Ida Zetterström en haar minstens zo blije vader

Eind vorig jaar behaalde Zetterström in no-time haar licentie en snelde eind mei op Santa Pod bij haar FIA EK-debuut naar een nieuw Europees record van 3,782 seconden en de runner-up positie. In haar tweede officiële wedstrijd dus meteen al de winst, waarbij een tweestrijd met Horto om de EK-titel een mooi vooruitzicht is voor de rest van het seizoen.