Dragracing: FHRA Nitro Nationals weer vol verrassende wendingen
Jonny Lagg
Dubbelslag voor Sandro Bellio
In de Top Methanol klasse waren de dragsters op de lastige baan in de kwalificatie duidelijk in het voordeel. Jonny Lagg pakte met een nette 5,43 seconden de eerste positie, gevolgd door Daniel Jedborn met 5,85 seconden. Sandro Bellio kreeg het vermogen niet op de baan, maar de enige redelijke run leverde een tijd op van 6,09 seconden, goed voor de derde kwalificatiepositie. Met Johnny Oksa en Ari Pietilä maakten de twee Finnen het vijftal Top Methanol-rijders compleet.
Daniel Jedborn
Ook hier zag de wereld er in de eliminaties opeens heel anders uit. Bellio moest het in de eerste ronde opnemen tegen Pietilä, maar omdat de Fin in de kwalificatie al motorschade had opgelopen, promoveerde de Belg via een bye run naar de halve finale. Daar was zijn naaste concurrent in de titelstrijd, Lagg, zijn volgende tegenstander. Lagg kreeg echter plotseling gripproblemen en in een gezien de omstandigheden nette 5,62 seconden ging de winst naar de Belg.
Johnny Oksa
Aan de andere kant van de eliminatieladder had Oksa in de eerste ronde geluk. Bij het terugrijden van de burn out stokte opeens de motor van Jedborn en daarmee had de Fin een bye run naar de halve finale, waar een nieuwe bye run de weg naar de finale plaveide. In zijn halve finale had Oksa echter motorschade opgelopen waardoor Bellio in de finale op een bye run werd getrakteerd.
Sandro Bellio
De Belg deed nog wel een poging een goede tijd op de klokken te zetten, maar verloor opnieuw tractie waardoor de tijd bleef steken op 7,78 seconden. Met zijn zege, na Santa Pod zijn tweede van het seizoen, en de vroege uitschakeling van Lagg is de Belg de Zweed in de tussenstand van het kampioenschap gepasseerd.
Jimmy Ålund
Nog meer verrassingen
Pro Stockers hebben het traditioneel moeilijk als de baancondities niet optimaal zijn. In de eerste kwalificatiesessie leek er voor een aantal deelnemers nog weinig aan de hand want met 6,60 seconden voor Jimmy Ålund en 6,65 seconden voor Bengt Ljungdahl viel er niet veel te klagen.
Robin Norén
Daarna werd het echter alleen maar slechter waarbij Robin Norén met 6,67 seconden de enige rijder was die zijn tijd nog serieus kon verbeteren.
Stephan Ernryd
Met een vierde plaats voor Stephan Ernryd (6,83 seconden) en Simon Gustafsson, Michael Malmgren en Thomas Lindström op vijf, zes en zeven werden de kwalificaties afgesloten.
Simon Gustafsson
En ook bij de Pro Stockers verrassende eliminaties. Gustafsson reed als een van de weinige deelnemers zonder echt heel snel te zijn, heel constant en relatief probleemloos naar de finish en klopte in 6,88 seconden in de eerste eliminatieronde Ernryd om in de halve finale in 6,84 seconden Ålund te verrassen.
Bengt Ljungdahl
Aan de andere kant van de ladder lukte het Ljungdahl wel om in de buurt te komen van zijn tijd uit de kwalificatie. In 6,70 en 6,71 seconden schoof de regerend kampioen achtereenvolgens Lindström en Malmgren aan de kant.
De finale tussen Bengt Ljungdahl en Simon Gustafsson
In de finale ging het echter toch mis voor Ljungdahl, zijn Camaro kreeg problemen met de baan en in 6,86 seconden eiste Gustafsson de winst voor zich op, net als bij Kunc in Pro Modified, zijn eerste FIA EK-zege ooit.