Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: The Main Event opent uitdagend FIA EK Drag Racing

tm habermann

Funny Car of Dragster, wie wint Top Methanol

In 2017 streden de Top Methanol Dragsters en Funny Cars voor het eerst om één gezamenlijk Top Methanol kampioenschap, waarbij de snellere dragsters een handicap kregen opgelegd van 0,26 seconden. Timo Habermann pakte de eerste gezamenlijke titel, met zijn broer Dennis op plek twee en de Top Methanol Dragster kampioen van 2016, Jonny Lagg, op plaats drie. De deelnemerslijst van The Main Event telt zeven inschrijvingen, mooi verdeeld over vier dragsters en drie Funny Cars.

tm bellio

Het Werner Habermann Racing duo Timo en Dennis Habermann gaat weer op voor een één-twee en verdedigt daarbij voor het tweede jaar op rij de kleuren van Mitsuboshi en Star Racer blower belts. Maar naast Lagg zullen de Habermann-broers toch vooral Sandro Bellio in de gaten houden. Na het tijdens The Main Event van vorig jaar voltooien van zijn licentieruns, schreef de jonge Belg zijn debuutrace op Tierp op zijn naam, gevolgd door een tweede plaats en weer een overwinning, waarbij Bellio het Europees record tot op 0,023 seconden benaderde. Op de eigen Dyno Unlimited testbank heeft het team deze winter weer wat extra pk's gevonden en daarmee zou Bellio wel eens 'the man to beat' kunnen zijn, zeker nu het Belgische team van plan is om aan alle wedstrijden van het kampioenschap mee te doen.

tm larsson

Een andere Funny Car-rijder die voor verrassingen kan zorgen is Mikael Larsson. De Zweed beschikt over een nieuwe motor en is er meteen in Engeland al bij. De Duitse routinier Jürgen Nagel (Funny Car) en de Engelsman Rod Harrison (Dragster) maken het veld op Santa Pod compleet, maar aangezien dit tweetal niet aan alle wedstrijden deelneemt, spelen ze in het kampioenschap geen rol van betekenis.

tm oksa

Net als in de Top Fuel klasse wordt het veld in Tierp uitgebreid met nog een paar rijders. Nadat hij in 2016 de FIA Top Methanol Funny Car titel op zijn naam schreef, nam Johnny Oksa een jaartje vrijaf. Dit seizoen keert de Fin echter weer terug, met hetzelfde chassis maar voorzien van bijna allemaal nieuwe onderdelen en een verse, lichtgewicht Mustang body. Daarbij wordt de tuning bij Oksa verzorgd door Jonnie Lindberg en dat alleen al is bijna een garantie voor succes. Ondanks dat Oksa aan slechts drie van de zes races meedoet, kan de Fin veel punten van de favorieten afpakken. Ari Pietilä, in 2016 runner-up in de TMFC klasse, is de tweede Fin die in Zweden zijn seizoen aftrapt.

tm liimatainen

Datzelfde geldt voor Petteri Liimatainen, de 18-jarige Fin die vorig jaar zijn debuut maakte en imponeerde met zijn lef, maar veelal geplaagd werd door de nodige technische problemen aan zijn dragster.

tm karlsen

Last but not least brengt Linn Engan Karlsen haar Ford Mustang op Tierp weer aan de start. De jonge Noorse boekte vorig jaar flinke progressie en wil dit jaar de volgende stap zetten. Helaas is het beperkte budget een belemmerende factor bij dit enthousiaste team.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet