Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Tierp Internationals maakt alles goed

tm bellio
Sandro Bellio

Debuutzege Sandro Bellio
De Top Methanol klasse kende negen deelnemers, vijf Funny Cars en vier dragsters. Na tijdens The Main Event zijn Top Methanol licentie te hebben gehaald, mocht Sandro Bellio op Tierp zijn debuut maken in het FIA Europees Kampioenschap.

tm liimatainen
Petteri Liimatainen

Met de Fin Petteri Liimatainen en de Noorse Linn Engan Karlsen kende de klasse nog twee debutanten op Europees niveau.

tm karlsen1
Linn Engan Karlsen

Na de afgelopen jaren regelmatig te zijn geplaagd door tegenslag, vielen de puzzelstukjes bij Danny's Racing Team op Tierp volledig in elkaar. Op de eerste kwalificatiedag stuurde Bellio de auto die tot eind vorig seizoen door zijn vader Danny werd bemand naar 5,66 seconden, om deze tijd op dag twee aan te scherpen tot 5,54 seconden. Daarmee behoort Sandro Bellio in één klap tot een van de snelste Top Methanol Funny Car rijders van Europa.

tm habermann.t
Timo Habermann

Omdat de in de basis snellere dragsters een handicap van 0,26 seconden krijgen opgelegd, pakte Bellio met zijn tijd de eerste kwalificatiepositie, voor de Duitse broers Timo (5,413 seconden) en Dennis Habermann (5,418 seconden). Regerend FIA Europees Top Methanol Dragster kampioen Jonny Lagg bleef steken op een vierde plaats (5,48 seconden).

tm habermann.d
Dennis Habermann

De eerste eliminatieronde leverde een grote verrassing op want terwijl de dragster van Timo Habermann naar grip zocht, snelde de als zevende gekwalificeerde Mikael Larsson naar een winnende 5,94 seconden. Dennis Habermann nam echter revanche door na zijn winst op Karlsen, in de halve finale Larsson alsnog naar huis te sturen en zich voor de finale te plaatsen.

tm larsson2
Mikael Larsson

Aan de andere kant van de eliminatieladder ging Bellio onverstoorbaar door met het neerzetten van snelle tijden. In de eerste eliminatieronde scherpte de Belg zijn persoonlijk record aan tot 5,52 seconden en liet daarmee Ari Pietilä (runner-up in de titelstrijd van vorig jaar) in het stof bijten, om in de halve finale in 5,58 seconden af te rekenen met Lagg.

tm final ti
De finale met Sandro Bellio en Dennis Habermann

Daarmee in de finale de klassieke confrontatie tussen een dragster en een Funny Car waarbij met de handicap Habermann bij de start 0,26 seconden later groen licht zou krijgen dan Bellio. In een uiterst fraaie run scoorden beide rijders met 0,06 en 0,08 seconden een nagenoeg identieke reactietijd waarbij Bellio een keurige 5,54 seconden liet noteren en Dennis Habermann de kwartmijl in 5,385 seconden aflegde. Dit alles betekende dat Bellio met een voorsprong van 0,08 seconden de finish passeerde en daarmee in zijn allereerste FIA EK race meteen de winst greep, een unieke prestatie.

tm podium
Sandro Bellio en Dennis Habermann
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet