Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: The Main Event, een spannend boek met een open einde

pm vegter3
David Vegter

David Vegter aan de leiding
In Pro Modified wisten uiteindelijk 18 rijders in de kwalificatie een tijd op de klokken te zetten. Tot de twee afvallers voor de eliminaties behoorde ook de Nederlander Michel Tooren. In de tweede kwalificatierun klapte de blower panel waarbij schade ontstond die ter plaatse moeilijk te repareren was. Reserve onderdelen waren zo vroeg in het seizoen nog niet voorradig waarbij het team ook geen risico wilde nemen met de nieuwe motor.

pm tooren.2
Michel Tooren

Beter verging het David Vegter die na drie kwalificatieruns met een tijd van 6,10 seconden zelfs de kwalificatielijst aanvoerde. In de laatste run dook de in de klasse debuterende 10-voudig Pro Stock kampioen Jimmy Ålund met 6,01 seconden onder deze tijd door, terwijl ook Bruno Bader zich verbeterde tot 6,03 seconden en de tweede kwalificatieplaats voor zich opeiste.

pm bader
Bruno Bader

Achter Vegter pakte Kev Slyfield verrassend de vierde plaats in een nieuw persoonlijk record van 6,15 seconden, gevolgd door Norbert Kuno en Philip Englefield. Regerend kampioen Michael Gullqvist kende in de kwalificatie de nodige afstellingsproblemen en bleef met 6,25 seconden steken op de zevende plaats.

pm harteveld1
Marck Harteveld

Marck Harteveld bracht voor het eerst de nieuwe Voodoo Hemi Racing '70 Plymouth Superbird aan de start. Zonder al te grote problemen klokte de Nederlander 6,81 seconden en kwalificeerde zich als vijftiende voor de eliminaties.

pm gullqvist
Michael Gullqvist klopt Bruno Bader

Zoals in het verleden al zo vaak gebeurde, had Gullqvist op het moment dat het erop aankwam de afstelling van zijn Camaro voor elkaar en dook in de eerste eliminatieronde met 5,93 seconden als eerste in het Main Event-weekend onder de zes seconden. Daarmee moest de Zweed in de kwartfinale aantreden tegen Bader. In een uiterst spannende run klopte Gullqvist de Zwitser met 5,95 tegen 6,06 seconden en stond daarmee in de halve finale, waarin de meervoudig kampioen het had moeten opnemen tegen Vegter. De Nederlander was in de eerste ronde Jean Dulamon de baas gebleven en verbeterde zich in de kwartfinale tot 6,13 seconden om Wayne Nicholson het nakijken te geven en daarmee belangrijke punten voor het kampioenschap te scoren. Harteveld had in de eerste ronde een keurige en voor de nieuwe auto zeer bemoedigende 6,30 seconden (227 mph) op de klokken gezet, maar dat was niet voldoende om de weer constant rijdende Bader (6,03 seconden) te verrassen.

pm alund
Jimmy Ålund

Ålund liet zien dat er met de Zweed rekening gehouden moet worden want in de Old 51 klokte hij in de kwartfinale 5,96 seconden en plaatste zich voor de halve finale. Daarin had Ålund het moeten opnemen tegen Marcus Hilt. De Zwitser had in de eerste ronde Norbert Kuno verrast en zag vervolgens in de kwartfinale Slyfield een rood licht trekken.

pm hilt
Marcus Hilt

De regen ontnam de 10-voudig Pro Stock kampioen de kans om in zijn eerste FIA Pro Mod optreden naast de eerste kwalificatiepositie ook de winst op te strijken. Door hun scores in de kwalificaties en eliminaties staan Vegter en Ålund gezamenlijk aan de leiding in de tussenstand van het kampioenschap.

ps ljungdahl
Bengt Ljungdahl

Close

In de Pro Stock klasse was de eerste kwalificatiepositie van Bengt Ljungdahl zeker geen verrassing. De runner-up van vorig seizoen noteerde 6,57 seconden en bleef daarmee Thomas Lindström (6,66 seconden) voor. Achter Lindström waren de verschillen minimaal. Stefan Ernryd verraste met een derde tijd (6,67 seconden) terwijl nummer zeven, Robin Norén nog altijd in 6,80 seconden over de finish snelde.

ps ernryd
Stefan Ernryd

Ljungdahl had in de kwartfinale een bye run en zou het in de halve finale hebben moeten opnemen tegen Malmgren, die in de eerste ronde zijn tegenstander Magnus Petersson in de problemen zag komen.

ps gustafsson
Simon Gustafsson

De grootste verrassing was de uitschakeling van Ernryd, die tegen de als zesde gekwalificeerde Simon Gustafsson zodanig traag reageerde aan de lichten dat zijn 6,67 seconden nog niet genoeg was om Gustafsson (6,81 seconden) voor de finish in te halen. In de halve finale had Gustafsson dit trucje moeten herhalen om de in de basis snellere Lindström (die ten koste van Norén doorging) te kloppen.

ps lindstrom
Thomas Lindström
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet