Dragracing: Titels voor Anita Mäkelä, Jimmy Ålund, Michael Gullqvist en Jonny Lagg
Gert-Jan Laseur
Nederland scoort bij de motoren
Bij de motoren was de European Finals de derde en laatste ronde van het FIM Europe European Drag Bike Championship en met in alle drie de klassen Nederlandse titelkandidaten, kon het een mooi weekend worden. In de Pro Stock Bike klasse werd de titelstrijd aangevoerd door Gert-Jan Laseur met Alex Hope op twee en meervoudig en regerend kampioen Fredrik Fredlund op plaats drie.
Fredrik Fredlund
In de kwalificatie deed Fredlund er alles aan om op een zodanige plaats terecht te komen dat hij in de eerste eliminatieronde tegen Laseur zou moeten uitkomen, maar daarin slaagde de Fin niet. In de eerste eliminatieronde klopte Laseur zijn eerste directe concurrent Hope, waarna in de halve finale de confrontatie met Fredlund wachtte.
De halve finale tussen Gert-Jan Laseur (voorgrond) en Fredrik Fredlund
In 7,03 tegen 7,15 seconden klopte de Fin Laseur en hield daarmee nog een kleine kans op de titel. Fredlund moest namelijk niet alleen de finale winnen, maar daarin ook een Europees tijd- en snelheidsrecord rijden om dankzij de daaraan verbonden bonuspunten Laseur in de titelstrijd te kunnen passeren. De Fin kwam dichterbij dan gedacht want niet alleen was Fredlund een maatje te groot voor Martin Newberry, zijn tijd in de finale van 6,978 seconden was inderdaad een nieuw Europees record! Met 189,72 mph bleef Fredlund echter net onder zijn eigen recordsnelheid van 190,45 mph steken en dus was de titel met het kleinst denkbare verschil voor Laseur.
Martijn de Haas
In de Super Twin klasse leek Samu Kemppainen na twee zeges uit twee wedstrijden op weg om de titel te veroveren en daarmee Martijn de Haas te onttronen. In de kwalificatie eiste de Fin met 6,60 seconden ook nog eens de eerste plaats voor zich op, terwijl De Haas met 6,77 seconden beslag legde op plaats twee. Dat de titel voor de Fin veel waarde had, bleek na de eerste kwalificatierun. Daarin liep de krukas schade op, waarop vanuit Canada een vervangend exemplaar werd ingevlogen! Hoe hard de sport kan zijn werd in de eerste eliminatieronde duidelijk. De motor van Kemppainen lekte na de burn out vloeistof en dus mocht de Fin niet van start gaan en was uitgeschakeld! Daarmee lagen er opeens weer kansen voor De Haas, maar dan moest de Nederlander de wedstrijd wel winnen.
De finale tussen Martijn de Haas (voorgrond) en Chris Hannam
De Haas maakte geen fouten, had in de eerste ronde een bye run om in de halve finale Roman Sixta het nakijken te geven. In de voor de titel beslissende finale moest De Haas aantreden tegen Chris Hannam. De Brit kreeg echter direct na de start problemen terwijl De Haas met 6,66 seconden juist zijn beste run van het weekend afleverde. Daarmee was de winst binnen en prolongeerde de Nederlander zijn Europese Super Twin titel.
Het podium met Chris Hannam (links) en Martijn de Haas
In de Top Fuel Bike klasse had Ian King een comfortabele voorsprong op Rene van den Berg en Rikard Gustafsson. In de kwalificatie was het Van den Berg die zijn uitstekende vorm van de laatste maanden nogmaals onderstreepte door met 6,15 seconden zijn persoonlijk record aan te scherpen en de eerste kwalificatiepositie voor zich op te eisen.
Rene van den Berg
King volgde op plaats twee en Gustafsson op drie. Tegen alle verwachtingen in raakte King in de eerste eliminatieronde in de problemen en werd uitgeschakeld. Een wedstrijdoverwinning kon Van den Berg of Gustafsson aan de titel helpen. In de halve finale viel Van den Berg als titelkandidaat af. De Nederlander raakte uit het rechte spoor en moest van het gas. Gustafsson plaatste zich echter wel voor de finale en bij winst op de Griek Filippos Papafilippou was de Europese titel voor de Zweed. Gezien de tijden die Gustafsson op de klokken had gezet, leek er geen vuiltje aan de lucht.
De Top Fuel Bike finale tussen Rikard Gustafsson (voorgrond) en Filippos Papafilippou
Dragracen wordt echter niet op papier afgewerkt en na een slechte start kwam Gustafsson ook verderop in de run in de problemen waardoor Papafilippou er met de winst vandoor ging. Gustafsson zag daarmee de titel aan zijn neus voorbij gaan, terwijl King toch nog voor de tiende (!) keer tot Europees kampioen kon worden gekroond.
Ian King
Met Marius van der Zijden als technisch brein achter de motor van King zat er toch nog een niet onbelangrijk Nederlands tintje aan de titel van de Engelsman. In de titelstrijd eindigde Van den Berg achter Gustafsson op plaats drie.
De Super Street Bike finale tussen Garry Bowe en Steve Venables (voorgrond)
In de Super Street Bike klasse deden dan weliswaar geen Nederlanders mee, de titelstrijd was er niet minder spannend om. In een finale tussen Garry Bowe en Steve Venables zou de winnaar er namelijk ook meteen met de titel vandoor gaan. Met 6,98 tegen 7,03 seconden ging de winst en daarmee de titel naar Bowe.