Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Titels voor Anita Mäkelä, Jimmy Ålund, Michael Gullqvist en Jonny Lagg

ps alund
Jimmy Ålund

Tiental volgemaakt
Ook in de Pro Stock klasse viel de beslissing in de halve finale. De in de tussenstand leidende Jimmy Ålund had in de kwalificatie de eerste plaats voor zich opgeëist en kreeg in de halve finale de winst in de schoot geworpen toen Stefan Ernryd een rood licht trok. Daarmee was Ålund niet meer te achterhalen voor Bengt Ljungdahl en was zijn tiende (!) Europese Pro Stock titel een feit.

ps halvefinale2
De halve finale tussen Jimmy Ålund (voorgrond) en Stefan Ernryd

Ook Ljungdahl plaatste zich ten koste van Magnus Petersson probleemloos voor de finale. Dat Ljungdahl dit seizoen grote stappen heeft gezet, toonde de Zweed in de finale aan door met 6,53 tegen 6,61 seconden de tienvoudig kampioen verrassend ver achter zich te laten.

ps finale
De finale tussen Bengt Ljungdahl (voorgrond) en Jimmy Ålund

Door zijn recente twee overwinningen bedraagt de achterstand van Ljungdahl op Ålund in de eindstand van het kampioenschap slechts 16 punten, minder dan één overwinning in een eliminatieronde!

tmd lagg
Jonny Lagg

Beslist
Door de plotselinge afwezigheid van Chris Polidano kon Jonny Lagg de titel al voor aanvang van de kwalificaties op Santa Pod niet meer ontgaan. Voor de Zweed is het zijn eerste Europese titel. Als de broers Dennis en Timo Habermann echter het hele seizoen hadden meegedaan, was de titel waarschijnlijk opnieuw naar Duitsland gegaan, maar 'als' telt niet en dus is Lagg de terechte kampioen.

tmd haberman.t
Timo Habermann

In de kwalificatie toonden de Habermann broers opnieuw hun snelheid door met 5,33 (Timo) en 5,43 seconden (Dennis) de eerste twee plaatsen voor zich op te eisen. Ook in de eliminaties was het tweetal een klasse apart en plaatste zich onder andere ten koste van Jndia Erbacher en Lagg (halve finale) voor de finale.

tmd finale
De finale met Timo Habermann (voorgrond) en Dennis Habermann

Nadat Timo in Hockenheim naar de overwinning was gereden, was het dit keer de beurt aan Dennis. In een close run (5,30 voor Timo en 5,32 voor Dennis) gaf de net iets betere reactietijd van Dennis de doorslag waardoor dit keer de jongste Habermann op de hoogste trede van het podium mocht plaatsnemen.

tmd podium
Het podium met Dennis (links) en Timo Habermann

Achter Lagg eindigde Timo Habermann in de titelstrijd op plaats twee, terwijl uittredend kampioen Dennis Habermann de top drie compleet maakte. De Top Methanol Funny Car klasse kwam op Santa Pod niet in actie. Met drie zeges had Johnny Oksa in de voorlaatste ronde op Tierp Arena de titel al voor zich opgeëist, met zijn Finse landgenoot Ari Pietilä op twee en uittredend kampioen Leif Andreasson op drie.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet