Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Verrassende wendingen bij Scandinavian Internationals

pm gullqvist.2
Michael Gullqvist

Eerste 5 voor Vegter
Tamelijk onverwacht wordt de ontknoping in de Pro Modified klasse minstens zo spannend. In de kwalificatie leek er nog niets aan de hand en was het opnieuw regerend kampioen en aanvoerder van het tussenklassement, Michael Gullqvist, die met een uiterst snelle 5,88 seconden de eerste plaats voor zich opeiste.

pm persson
Åke Persson

In 5,91 seconden pakte Åke Persson de tweede positie, terwijl David Vegter zich naar een meer dan uitstekende derde plaats reed. Nadat de Nederlander dit seizoen al een paar keer dicht tegen zijn eerste 5-secondenrun aan had gezeten, was het op zaterdag op Tierp Arena raak. In een uitstekende run snelde Vegter naar 5,95 seconden bij een eindsnelheid van 390 km/u, en daarmee was de eerste 'vijf' een feit.

pm vegter.1
David Vegter

pm vegter.2
Vreugde bij de crew

Mats Eriksson was met 5,98 seconden de vierde rijder in de vijf seconden, terwijl Håkan Persson daar met 6,03 seconden maar nauwelijks boven bleef. Johan Lindberg bleef als nummer twee in de tussenstand met 6,07 seconden steken op plaats zes, terwijl de nummer drie in het kampioenschap, Bruno Bader, grote tractieproblemen kende en met 6,23 seconden niet verder kwam dan een elfde kwalificatiepositie.

pm eriksson
Mats Eriksson

Schade
Dat alles snel kan veranderen, leerden de eliminaties. De tractieproblemen van Bader waren als sneeuw voor de zon verdwenen en in 6,02 seconden schakelde de Zwitser zijn directe concurrent Lindberg (6,06 seconden) uit. Vegter noteerde met 5,96 seconden zijn tweede '5' en plaatste zich probleemloos voor de kwartfinales. Gullqvist verging het echter minder goed en na een benauwde zege in ronde één, verscheen de Zweed wegens een opgelopen motorschade in de kwartfinales niet meer aan de start. Dat opende voor de concurrentie de deur om veel terrein goed te maken in de tussenstand van het kampioenschap. Mats Eriksson, de nummer vier in de tussenstand, deed dit meer dan uitstekend door zich met drie runs in de 5,9 seconden voor de finale te plaatsen.

pm vegter.3
David Vegter

Aan de andere kant van de ladder stuitte Bader in de kwartfinale op Vegter. Opnieuw leek de Nederlander op weg naar een uitstekende tijd en lag duidelijk voor op de Zwitser toen een drijfstang de geest gaf. Daarmee eindigde een topweekend voor de Nederlander toch nog in mineur. De motor van Vegter liep door de gebroken, slechts een paar runs oude, drijfstang zeer aanzienlijke schade op en het team zal alles in het werk moeten stellen om bij de European Finals aan de start te kunnen verschijnen.

pm bader.2
Bruno Bader

De pech van Vegter was het geluk voor Bader, want daardoor kon de Zwitser toch nog de winst pakken, om zich vervolgens via een bye run voor de finale te plaatsen. Daar hield echter ook het geluk van Bader op, want wachtend in de line up begon het te regenen en kwamen de Scandinavian Internationals tot een voortijdig einde.

In de tussenstand van het kampioenschap bedraagt de achterstand van Bader op Gullqvist nog maar acht punten. Als de Zwitser de finale op Tierp had gewonnen, zou hij zelfs met 12 punten voorsprong de nieuwe lijstaanvoerder zijn geweest. Ook Eriksson is op 26 punten van de leider nog volop in de race. Lindberg is teruggezakt naar plaats vier en moet al 64 punten goedmaken op Gullqvist. Vegter staat in het tussenklassement op plaats vijf.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet