Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Eerste Top Fuel-slag voor Stig Neergaard; Bruno Bader baas in Pro Mod

ps alund.01
Jimmy Alund

Jimmy Alund snel
In de Pro Stock klasse maakte Jimmy Alund zijn favorietenrol in de kwalificatie meteen al waar. Met alle vier de runs onder de 6,60 en een beste score van 6,55 seconden snelde de negenvoudig kampioen naar de eerste kwalificatiepositie. In zijn vierde poging verbeterde Bengt Ljungdahl zich met zijn nieuwe, van Gray Motorsport uit Amerika overgenomen Camaro, naar een onverwacht snelle 6,58 seconden en bleef daarmee verrassend dicht in de buurt van Alund.

ps ljungdahl.01
Bengt Ljungdahl

Regerend kampioen Thomas Lindström (6,64 sec.) werd daarmee naar de derde plaats verdrongen, terwijl Thomas Petersson (6,68 sec.) genoegen moest nemen met plaats vier. Michael Malmgren en rookie Stefan Ernryd sloten de rij.

ps ernryd.01
Stefan Ernryd

Alund had zoals mocht worden verwacht in de eerste eliminatieronde geen moeite met Ernryd en stond zo via een bye run in de halve finale in de eindstrijd. Interessanter was de strijd aan de andere kant van de ladder. Ljungdahl klopte in zijn eerste wedstrijd met de Camaro de ervaren Malmgren, terwijl Petersson een rood licht trok en daarmee Lindström een vrije doorgang naar de halve finale verschafte.

ps hf
De halve finale tussen Thomas Lindström en Bengt Ljungdahl

Wetende dat Ljungdahl over de betere auto maar minder ervaring beschikte, gokte Lindström in hun onderlinge confrontatie in de halve finale op de lichten. Met een 0,154 seconden betere reactietijd was de regerend kampioen veel beter weg en hield daarmee op de finishlijn net genoeg over om de snellere Ljungdahl (6,613 tegen 6,644 seconden) achter zich te laten.

ps finale
De finale tussen Jimmy Alund en Thomas Lindström

In de eindstrijd stond Lindström voor hetzelfde probleem en wilde de race opnieuw aan de lichten beslissen. Dat gebeurde ook, maar op de verkeerde manier. Lindström trok een rood licht waardoor de eerste slag van dit jaar in het voordeel van Alund werd beslist. De Zweed liet de klokken stilstaan bij 6,458 seconden, een tijd waar de nodige vraagtekens bij konden worden gezet. Niet alleen was deze tijd veel sneller dan alle eerder in het weekend geklokte tijden, ook lag de tijd onder zijn eigen bestaande Europese record en slechts 0,003 seconden boven het Amerikaanse NHRA record. Ook maakten de 60-voet tijd en eindsnelheid (213 mph) deze eindscore (bijna) onmogelijk.

tmd polidano.02
Chris Polidano

Pech voor Chris Polidano
Top Methanol Dragster was met vier auto's mager bezet. Zoals mocht worden verwacht snelde Chris Polidano in 5,38 seconden naar de eerste kwalificatiepositie. De kampioen van 2014 uit Malta zag echter ook drie runs door technische problemen volledig mislukken en was voor aanvang van de eliminaties dus allerminst zeker van zijn zaak. In de halve finale liet Polidano het ware potentieel van zijn combinatie zien door zich te verbeteren tot 5,29 seconden en daarmee rookie Rod Harrison kansloos te laten.

tmd hf
De halve finale tussen Dave Wilson en Jonny Lagg

In de andere halve finale klopte Jonny Lagg in een mooie run routinier Dave Wilson en stond daarmee voor de moeilijke taak om in de finale aan te treden tegen de in de basis veel snellere Polidano. In de finale sloeg echter opnieuw de pechduivel toe bij Polidano. Direct na het starten, zweeg de motor weer om verder ook geen teken van leven meer te geven. In een bye run reed Lagg daarmee in 5,42 seconden naar de overwinning.

tmd lagg
Jonny Lagg
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet